Sådan spiller du

Børnefodbold

Del
Del

God børnetræning

0 anbefalinger
Et godt fodboldmiljø sikrer, at ... så mange som muligt, så længe som muligt, får adgang til miljøer, som har betydning for deres udvikling. Klubberne skal skabe gode fodboldmiljøer, hvor børn og unge trives, og oplever glæde ved fodbolden. Derfor skal vi mange steder gribe tingene lidt anderledes an, end vi gør i dag.

Vigtige elementer i et godt fodboldmiljø:

Tryghed:

Træneren skal være bevidst om miljøet før, under og efter træning. Rammen skal være både genkendelig, tryg og stabil, hvilket blandt andet indebærer, at der skal være faste voksne omkring holdet.

Tilknytning:

Spillerne – og forældrene – skal vide, at der ikke sker en egentlig udvælgelse (selektion) af spillere til faste 1. og 2. hold i børnefodbold. Spillerne får ofte lov at være i samme gruppe som deres kammerater til træning og stævner, men oplever selvfølgelig, at holdinddelingen er fleksibel fra gang til gang for at sikre den optimale udvikling for alle spillere i truppen. For eksempel kan det ofte være en fordel at inddele spillerne efter deres aktuelle niveau, når der skal spilles 2v2 eller 1v1, men i tekniske øvelser er dette ikke altid påkrævet.

Variation:

Indholdet af træningen skal varieres og udvikles, så miljøet opleves udfordrende og meningsgivende for spillerne.

Både og:

Hvis du skal skabe et godt miljø, er det ’både og’ i stedet for ’enten eller’. For eksempel er det både driblinger og spark; det er både formel- og funktionel træning; det er både niveaudelt og ikke-niveaudelt træning. Således er det for eksempel fordelingen af formel og funktionel træning på det enkelte udviklingstrin, der skal vurderes frem for et ’enten-eller’.

Planlægning og organisation:

For at sikre en optimal organisation af træningen for børnespillere er én af de største udfordringer at finde flere kvalificerede trænere til de 5-10 årige. Først og fremmest gælder det om at finde en cheftræner, der får ansvaret for planlægningen og organiseringen af træningen for årgangen.  Derefter er udfordringen at finde både et par faste og et par ’fleksible’ assistenttrænere. Her skal klubberne blive endnu bedre til at bruge forældrene.

Umiddelbart før starten af en træning vurderer cheftræneren, hvor mange assistenttrænere han får brug for (det bedste er 6-8 spillere pr. træner), og udstyrer dem med relevant instruktion i dagens træningspas. En god idé kunne være at investere i en ’DBU Børnetræning’, og udlevere til hver af de faste assistenttrænere.

Fordelingen af assistenttrænere kunne eksempelvis være en forælder til at afvikle en fangeleg og en anden forælder til at afvikle stationen, hvor der spilles 3v3.

Fordelen ved denne organisationsform (stationstræning) er, at der til en trup på 30-40 børn altid er nok forældre at tage af. På denne måde kan en cheftræner i samarbejde med sine faste og fleksible assistenttrænere skabe rammerne for et godt fodboldmiljø.

Læs mere i Aldersrelateret træning I (pdf)

Læs mere om DBUs Børnetræning (pdf)

DBUs litteraturliste

 

Skriv kommentar (Kræver login)

Ingen kommentarer endnu - skriv den første

0 Kommentarer:



 
 
Glemt adgangskode?
Indtast dit brugernavn eller email her, så vi din adgangskode til dig.
Brugernavn / E-Mail:
ELLER
 
Lav ny profil uden Facebook