Fodbold og konkurrence

Dette forløb sætter fokus på konkurrenceelementet som en værdi i fodbold. Her sættes der lige så stor vægt påvindermentalitet og fairplay, som sparkefærdigheder eller sammenspil.

Forløbene kan give gode konkurrenceoplevelser og øge elevernes erfaringer med at vinde og tabe. Når frustrationen over at tabe viser sig, beslutter underviser sammen med eleverne i en time out at se frem ad og afstemme, hvordan næste aktion så skal vindes. Eleverne styrkes i at konkurrere og i at vurdere både egne og holdets præstationer.

Med den kompetitive tilgang kan eleven blive dygtigere til at håndtere sine mentale og følelsesmæssige færdigheder i konkurrencesituationer. I ”Kompetitiv træning” får eleven meget nøjagtig feedback på handlinger gennem et bedømmelsessystem. Systemet tilpasses efter elevernes forudsætninger, så de hverken er for lette eller svære. 

Tema: Fodbold og konkurrence 
Undertema: Fairplay og kompetitiv træning
Klassetrin: 3.-5. klassetrin (kan tilpasses 6.-7. og 8.-9. klassetrin)
Færdigheds - og vidensmål: 3.-5. klassetrin, (6.-7. klassetrin) og (8.-9. klassetrin)
Antal lektioner: Fire dobbelt lektioner

Kompetenceområder:
  • Alsidig idrætsudøvelse
  • Idrætskultur og relationer
Mulige læringsmål:
  • Eleven har kendskab til konkurrencestrategier
  • Eleven har kendskab til fair play i teori og praksis
  • Eleven kan indgå i spil, som har til formål at kåre en vinder og en taber
  • Eleven kender til kompetitiv træning og evner at konkurrere med sig selv
  • Eleven finder motivation i at konkurrere – med sig selv eller andre
Mulige tegn på læring:
  • Eleven tackler modgang under konkurrence på en konstruktiv måde
  • Eleven evner at bevare fokus under medgang i konkurrence
  • Eleven kan håndtere stressede situationer med hårfine afgørelser under konkurrenceforhold
  • Eleven formår at opføre sig fair, selv i modgang
  • Eleven udviser lyst til at forbedre egen præstation og støtte andre i det samme
  • Eleven har forstået betydningen af at fodbold er et holdspil
Evaluering:

 Elever og lærere reflekterer over følgende:
  • Hvornår er det vigtigt at konkurrere for at vinde?
  • Er der forskel på piger og drenges måde at konkurrere på?
  • Er konkurrence vigtigere for piger end for drenge?
  • Hvornår handler det ”bare” om at være med?
  • Er det okay at bøje reglerne lidt for at opnå en sejr? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Kan fair play og benhård konkurrence gå hånd i hånd?
  • Hvad forstår du ved sloganet: ”Tab og vind med samme sind”?
Lektion 1
Navn: Fodbold og konkurrence 1
Fælles start: Tunnelstafet
Øvelse 1: Scoring i keglemål
Øvelse 2: Fodboldgolf
Øvelse 3: Driblekonge
Øvelse 4: Sparkekamp
Del-evaluering:
Eleverne reflekterer i mindre grupper, om det får én til at anstrenge sig mere/gøre sig mere umage, når der kåres en vinder og en taber i de forskellige øvelser? Desuden drøftes det, hvordan man kan hjælpe sit hold bedst muligt til at vinde.

Lektion 2
Navn:
Fodbold og konkurrence 2
Øvelse 1: Fodboldbowling
Øvelse 2: 4 på stribe
Øvelse 3: Klink
Øvelse 4: Træfbold
Del-evaluering:
I plenum reflekteres der over, om der findes en rigtig og en forkert måde at vinde på, og hvor går grænsen i givet fald? Er det snyd, hvis der ikke er nogen, der ser det? Må man bøje reglerne lidt, eller skal man altid følge dem til punkt og prikke?

Lektion 3
 Navn:
Fodbold og konkurrence 3
Kompetitiv træning: Spillerne giver sig selv og hinanden karakter for udførelsen af de forskellige tekniske elementer, der indgår i de enkelte øvelser.
Øvelse 1: Afslutninger 2 og 2
Øvelse 2: Teknikcirklen
Øvelse 3: Zig-zag driblebane
Øvelse 4: Afslutning efter finte
Del-evaluering:
Eleverne går sammen 2 og 2 og reflekterer over, hvordan det opleves at få karakterer af andre for udførelsen af en øvelse, og hvordan det opleves at give sig selv og andre karakter? Gør det noget ved fokus og koncentration, at man ved, der skal gives karakter? Kan man bruge den følelse til noget i andre sammenhænge eller i normalt fodboldspil?

Lektion 4
Navn:
Fodbold og konkurrence 4
Øvelse 1: 1:1 m. vending til 2 mål
Øvelse 2: Intervalspil
Øvelse 3: 8:8 til 4 diagonale mål (under udarbejdelse)
Øvelse 4: 4:4 kamp (under udarbejdelse)
Del-evaluering:
I mindre grupper reflekterer eleverne over forskellen på at konkurrere hhv. mod sig selv, mod en enkelt modstander alene eller som del af et hold mod et andet hold. Hvad er fordele/ulemper ved de forskellige måder at konkurrere på? Kræver det noget særligt at kunne det ene frem for det andet?

FAKTA: Forløbet med kompetitiv træning gør, at eleverne: 
  • Bliver dygtigere til at håndtere deres mentale og følelsesmæssige færdigheder i konkurrencesituationer
  • Får et indblik i de mentale sider af fodboldspillet og får kendskab til metoder og strategier for at skærpe konkurrenceevnen i et holdspil som fodbold – både for den enkelte spiller og for holdet
  • Styrkes i at konkurrere og i at vurdere både egne og holdets præstationer
  • Kombinerer deres egen individuelle præstation og gruppens samlede præstation – altså viljen og lysten til at ville vinde med og for hinanden.
  • Får erfaringer i både at vinde og tabe, men også den læring, der gerne må ske forudsat at få afstemt i en time out, hvordan vi så vil vinde næste situation. 
  • Det er afgørende for en god oplevelse, for bevarelse af motivation og undgåelse af demotivation, at der er et passende pres mellem udfordringer og færdigheder. Hvis eleverne ikke kan honorere kravene, der stilles vil der opstå modvilje, ligegyldighed og apati, kedsomhed jf. flowdiagrammet. 
  • Der er  megen læring vundet ved at have fokus på, hvordan man kan skrue op og ned for sværhedsgraderne både individuelt og kollektivt. Det følelsesmæssige aspekt handler altså om på den ene side at lære at kunne acceptere den aggressive følelse af at ville vinde og på den anden side at lære at kunne acceptere nederlag.


Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første