Debat: Folkeskoler kan bruge succesen fra fodboldskoler

Flere end 27.000 danske børn har tilbragt en del af sommerferien på fodboldskole med driblinger, hovedstød og mål – men også motion, leg og fællesskab. Det kan få betydning i folkeskolen og det nye skoleår, hvor flere børn kan få glæde af fodboldens sunde følger, hvis folkeskolen og kommunerne vil.

Af: Bent Clausen, næstformand i DBU og formand for DBU’s breddeudvalg & Ole Jacobsen, bestyrelsesmedlem i DBU og formand for DBU’s samfundsgruppe

DBU har fået nyt navn i løbet af sommeren.

Ifølge en glad syvårig dreng på årets fodboldskole i Valby-klubben Frem bør de tre bogstaver ikke længere stå for Dansk Boldspil-Union, men i stedet for ”Danmarks Bedste Uge”.

Glæden over fodboldskolerne er kæmpestor hos mange tusinde danske børn. Faktisk har vi i år oplevet en stigning i deltagere set i forhold til 2014, og reaktionerne fra børn og familier er fyldt med glæde og begejstring. Eller som en fodbolddreng i Herning svarede sin far på spørgsmålet om, om han var kommet i gruppe med nogle af dem, han på forhånd havde ønsket: »Næ – men jeg har fået fire nye kammerater!«

Fodboldskoler handler om fællesskab, glæde, leg og motion – og ikke så meget om at gøre børn klar til en professionel fodboldkarriere. Hele 264 fodboldklubber – fra Gedser til Skagen – har i år afholdt en DBU Fodboldskole, og flere af skolerne blev hurtigt udsolgt.

I DBU ønsker vi, at de mange glæder og gevinster ved fodboldskoler bliver aktiveret resten af året – og meget gerne som en del af den nye folkeskolereform, der lægger op til mere aktivitet og motion i løbet af skoledagen.

Skoleelever kan få stor glæde af at have fodbold som en del af skoledagen. Med fodbold får eleverne motion og bevægelse, som fra alle sider bliver anbefalet som del af den travle skoledag – ikke mindst fordi det styrker koncentrationen resten af dagen. Fodbold er ifølge flere undersøgelser en af de sundeste idrætsgrene, fordi det forener styrke og bevægelse – og fordi det sker, mens vi har det sjovt og faktisk glemmer tid og sted.

Nye fællesskaber og samvær

Samtidig giver fodbold nye fællesskaber. Når børn er sammen om øvelser i fodbold, skaber det samvær og samarbejde på en ny måde, som minimerer potentiel klikedannelse og risiko for mobning, som ellers kan præge en skoledag.

Flere skoler arbejder allerede med at gøre fodbold til en mere aktiv del af de nye, længere skoledage.

I Ringe på Fyn har tre skoler tilbudt fodbold som valgfag og afsat tre timer i løbet af ugen til leg, motion og spil med bolden. Skolerne har indgået samarbejde med kommunen og DBU’s lokalunion på Fyn for at få samlet de rette instruktører og trænere.

I Hillerød på Sjælland har kommunen indgået samarbejde med lokale klubber og foreninger inden for både fodbold, orienteringsløb og bordtennis – for at give de lokale skoler mulighed for at få glæde af alle tre idrætsgrene i løbet af skoledagen.

Og i Brønderslev i Nordjylland bliver elever bl.a. uddannet som kampledere som del af et større samarbejde mellem de lokale skoler og den lokale fodboldklub.

Disse og mange andre projekter sker i samarbejde mellem skoler og kommuner – men også gerne i samarbejde med DBU og DBU’s lokalunioner. Vi kan tilbyde trænerbistand og uddannelse af lærere til at bruge fodbold i skolegangen samt sparring til udvikling af projekter. Derudover kan alle landets lærere frit finde hjælp til øvelser og inspiration til integration af fodbold i skoledagen på vores hjemmeside.

Skoleåret skydes i gang i disse dage, og lærere og skoleledere er allerede langt med at planlægge hele årets aktiviteter. Lad dette være en opfordring til alle lærere og skoleledere om at lade sommerens gode oplevelser på fodboldskolen inspirere efterårets skoleskema.

På den måde kan fodbolden medvirke til, at både fodboldskolerne og folkeskolen bliver ”Danmarks Bedste Uge”.

DANSK BOLDSPIL-UNION DBU ALLÉ 1, 2605 BRØNDBY. TEL: 4326 2222 (MANDAG-FREDAG 9-16). CVR: 21299014 INDSPARK@DBU.DK