Tal og fakta om sundhed

Vi har samlet lidt viden på sundhedsområdet. Find tal og fakta nedenfor.

Af:

FAKTA

Forskning har siden 2007 dokumenteret fodboldens som den sundeste sportsgren og en effektiv og forebyggende motionsform for både mænd og kvinder, både i forhold til forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme:

  • Studier viser, at blot tre-fire måneders motionsfodbold for utrænede mænd og kvinder har betydelige effekter på hjertefunktion, kondital, LDL-kolesterol, blodtryk, fedtprocent, muskelstyrke og balance. Derved mindskes risikoen for hjertekarsygdomme og andre livsstilssygdomme. Læs mere her og her 
Tal fra WHO
  • I dag er 40 procent af alle sygdomme livsstilssygdomme. Allerede i 2020 vil det tal ifølge verdenssundhedssundhedsorganisationen WHO være steget til 70 procent. Læs mere her
Tal for idrætten
  • En stor undersøgelse fra konsulentfirmaet DAMVAD viser, at aktivitetsniveauet i DIF-idrætten resulterer i store sundhedsøkonomiske gevinster. Op til 1,7 milliarder kroner alene i forbindelse med fire specifikke sygdomme - Type-2 diabetes, iskæmisk hjertesygdom (hjertesygdomme forårsaget af åreforkalkning), brystkræft og tyktarmskræft. Læs mere her
Tal fra Sundhedstyrelsen
  • Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle voksne er fysisk aktive i mindst 30 minutter hver dag – og børn mindst 60 minutter om dagen. Det skal foregå ved moderat til høj intensitet. Læs Sundhedsstyrelsens anbefalinger her




DANSK BOLDSPIL-UNION DBU ALLÉ 1, 2605 BRØNDBY. TEL: 4326 2222 (MANDAG-FREDAG 9-16). CVR: 21299014 INDSPARK@DBU.DK