Få betaling på mobiltelefonen

Der kan være langt mellem kontanterne hos både idrætsforeninger og medlemmer. Til gengæld har mange en mobiltelefon i lommen, og den kan nemt bruges til betaling i jeres forening.


____________________________________________________________

Betaling for stævnetilmelding, rekvisitter og tøj være en praktisk udfordring, fordi mange mennesker ikke længere har kontanter på sig. Har de kontanter, får du opgaven med at skaffe byttepenge og sætte pengene i banken efterfølgende.

Nemt for medlemmerne - nemt for jer!

Et enkelt alternativ til kontant betaling er overførsel via mobiltelefonen. Langt de fleste har en mobiltelefon, og rigtig mange har den på sig alle andre steder end i badet. Mobiltelefonen giver mulighed for, at I kan modtage betaling med det samme, når medlemmer vil tilmelde sig et arrangement eller købe noget.

Når medlemmerne betaler via mobiltelefonen, overføres pengene direkte til klubbens konto med indbetalerens navn anført på beløbet, så det er nemt at se, hvor pengene kommer fra. Pengene kan ikke trækkes tilbage af betaleren bagefter.

Mobilepay eller Swipp?

Der findes to udbredte betalingsløsninger til mobiltelefon i Danmark: MobilePay og Swipp. Begge løsninger er stabile og sikre at benytte. MobilePay er i skrivende stund den mest udbredte, men Swipp findes også på rigtig mange mobiltelefoner.

Både MobilePay og Swipp kræver, at I har et telefonnummer, som løsningerne kan knyttes til. Men I kan oprette begge løsninger på samme nummer, hvis I ønsker det. Dog skal I være opmærksomme på, at der kun kan være én løsning hos hver udbyder per telefonnummer. Dvs. at hvis I bruger et privat telefonnummer til foreningens mobile betalingsløsning, kan samme nummer ikke bruges til private mobilbetalinger.

Opret erhvervsaftale

Uanset om I vælger den ene, anden eller begge mobile betalingsløsninger, bør I oprette en erhvervsaftale til foreningen. I skal henvende jer til hhv. Danske Bank for at få MobilePay eller et af de mere end 70 pengeinstitutter, som tilbyder Swipp for denne løsning. På grund af lovgivningen er det ikke muligt at oprette en erhvervsaftale udelukkende over nettet.

 Specielt om MobilePay.

For at benytte MobilePay, skal klubben have en konto i Danske Bank. Foreningen behøver ikke at have alle bankforretninger i Danske Bank, men betalingsløsningen bliver knyttet til en opsamlingskonto, hvor pengene vil gå ind med det samme, når jeres medlemmer betaler. MobilePay giver mulighed for at tilknytte mange forskellige systemer til betaling fx kasseapparater og webshops.

En løsning med en smartphone koster ikke noget i abonnement, men Danske Bank trækker et gebyr på 1 % af alle betalinger, dog maksimalt 5 kr. Løsningen er gratis i oprettelse. Med den kan medlemmer ”kun” overføre 5.000 kr. om dagen, men det dækker også langt de fleste behov. I skrivende stund er der planer om at hæve beløbsgrænsen til 10.000 kr.

Mobilepay giver også mulighed for, at anmode medlemmer om betaling. Hvis din forening eksempelvis har et arrangement, kan medlemmerne tilmelde sig ved at skrive sig på en liste med navn og telefonnummer, og du kan efterfølgende sende en anmodning om betaling til alle på listen. Denne funktion kan også bruges til betaling af kontingent.

Sådan gør du

MobilePay bliver administreret ved hjælp af en app og et online modul, så det er nødvendigt at have en smartphone eller tablet med et telefonnummer knyttet til løsningen. Med MobilePay er det muligt at oprette en erhvervsløsning med et telefonnummer, som ellers ikke bruges på telefonen.

Det foregår sådan:

  • Opret et mobiltelefonnummer, som din forening kan bruge til jeres mobile betalingsløsning. Vær opmærksom på, at nummeret skal være aktivt, når MobilePay bruges, så det er en god idé ikke at vælge et abonnement, som lukkes automatisk ved mangel på udgående trafik, som eksempelvis nogle typer af taletidskort.
  • Opret en konto i Danske Bank til at modtage betalingerne.
  • Sæt simkortet med foreningens mobiltelefonnummer i den mobiltelefon, som I ønsker at bruge til at modtage MobilePay betalinger.
  • Hent app’en MobilePay Business i App Store, Google Play eller Windows Phone Store.
  • Aktiver foreningens MobilePay erhvervskonto – lad simkortet sidde i, til aktiveringen er gennemført.
  • Bruger du din egen mobiltelefon, kan simkortet nu tages ud af telefonen og dit private simkort indsættes igen. Nu vil MobilePay Erhvervs-app’en bruge foreningens oplysninger, mens en evt. privat-app bruger de private oplysninger, og telefonen kan bruges som normalt.
  • Gentag evt. med flere mobiltelefoner, hvis andre i foreningen også skal bruge deres telefon. Vær opmærksom på, at du skal vælge et erhvervsabonnement, som understøtter brug af flere telefoner, hvis du ønsker denne mulighed.  

 Læs mere på www.mobilepay.dk

Specielt om Swipp
I modsætning til MobilePay kræver Swipp ikke, at mobiltelefonen er en smartphone. Til gengæld skal den have simkortet med det rette telefonnummer i telefonen for at løsningen kan bruges – en gammel Nokia 6210 kan fint bruges til denne løsning. Når du modtager betaling med Swipp, får du en sms med en bekræftelse på, at pengene er modtaget.

For at benytte Swipp skal foreningen have en konto i et af de pengeinstitutter, som tilbyder Swipp. Det er det enkelte pengeinstitut, som fastsætter prisen for at benytte Swipp. Det er muligt at Swipp’e helt op til 25.000 kr., så længe der er dækning på kontoen.  

Sådan gør du

  • Opret et mobiltelefonnummer, som I kan bruge til jeres Swipp-løsning og indsæt det i en telefon, som kan modtage sms’er.
  • Opret en konto i et af de pengeinstitutter, som tilbyder Swipp og bed samtidig bankrådgiveren om at oprette en Swipp-løsning.

Nu kan telefonen bruges til at modtage betalinger.

Læs mere på www.swipp.dk

FAQ om mobile betalinger
Kan vi bruge et privat telefonnummer til mobile betalingsløsninger?
Ja, men der kan kun være én Swipp løsning og én Mobile Pay løsning 
på et nummer, så I kan ikke både have en privat og en foreningsløsning
 fra samme udbyder på samme telefonnummer.
Kan vi have både MobilePay og Swipp på samme nummer?
Ja, men det kræver, at I har en konto i to forskellige pengeinstitutter, 
da ikke alle pengeinstitutter samarbejder med hhv. Mobile Pay og Swipp.
Skal der være en dataforbindelse, for at vi kan bruge de mobile 
betalingsløsninger?

Ja, den telefon der betaler, skal sende data. Derfor en dataforbindelse 
nødvendig, fx via det trådløse 3G eller 4G netværk.
Kan man blokere for udbetalinger på de mobile betalingsløsninger, så det kun er 
muligt at modtage betaling på en konto men ikke muligt at hæve?

Ja 
Skal vores medlemmer være tilmeldt hhv. MobilePay eller Swipp for at de kan bruge løsningen? 
Ja 
Man kan sende penge fra en MobilePay til en Swipp løsning eller omvendt? 
Nej 










































Kilde: DGI

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første