Landskamp i nyt tøj

DBU lancerer nyt fritids-, trænings- og spilletøj fra Adidas til venskabslandskampen mod Israel 1. marts. Respekt for sponsorernes beslutninger om at droppe reklamer. DBU forventer fortsat at gennemføre landskampen efter daglig kontakt med PET.

Landsholdet trækker i nyt tøj til årets første landskamp mod Israel onsdag den 1. marts.
 
Introduktionen af det nye design bliver til gengæld uden kommercielle logoer for Arla og DONG. Det sker efter aftale mellem DBU og fodboldforbundets to hovedsponsorer.
 
Reaktionerne fra dele af den muslimske verden på Jyllands-Postens trykning af en række karikatur-tegninger af profeten Muhammed har således gjort landskampen mod Israel til mere end et sportsligt emne i blandt andet de danske medier.
 
Israel adskiller sig imidlertid markant fra sine nabolande ved ikke at være et muslimsk land, men derimod er 73% af befolkningen israelske jøder.
 
Tel Aviv er en jødisk domineret by, mens mindretallet af israelske arabere typisk bor andre steder i landet. I Tel Aviv har tilkendegivelserne fra det muslimske mindretal mod Jyllands-Postens Muhammed-tegninger og dermed Danmark været præget af udelukkende fredelige demonstrationer.
 
 
Afgørelse reelt hos PET
 
Landskampen mod Israel bliver landsholdets første siden VM-kvalifikationskampen mod Kasakhstan onsdag den 12. oktober sidste år, efter Irland valgte at droppe ud af en aftale om en landskamp i november, fordi fodboldforbundet stod uden landstræner.
 
”Vi har aftalt en kamp mod Israel den 1. marts med baggrund i dens sportslige værdi, og den forventer vi at gennemføre med mindre, Udenrigsministeriet eller Politiets Efterretningstjeneste anbefaler os noget andet,” forklarer kommunikationschef Lars Berendt, og understreger:
 
”Spillernes sikkerhed har højeste prioritet. Vi har som fodboldforbund ikke den nødvendige know how på området, og derfor følger vi Udenrigsministeriets rejsevejledninger, og er i daglig kontakt med Politiets Efterretningstjeneste. Og der er intet i vores kontakt med dem, der tyder på, at det bliver aktuelt at aflyse kampen. Tværtimod går udviklingen i den rigtige retning.”
 
 
Sporadiske og fredelige reaktioner i Tel Aviv
 
Rygter om sporadiske demonstrationer eller tilkendegivelser mod Danmark på grund af Jyllands-Postens Muhammed-tegninger fra det muslimske mindretal i Israel bragt i danske medier bagatelliseres nærmest af israelske medier og myndigheder, der betragter det som forventede og ikke ualmindelige reaktioner.
 
”Der eksisterer selvsagt en ny situation i de arabisk og muslimsk dominerede områder af verden overfor Danmark i forhold til, da vi indgik aftalen om landskampen med det israelske fodboldforbund i midten af december,” svarer Lars Berendt på spørgsmålet om, hvorvidt DBU kan komme ud af aftalen med det israelske fodboldforbund, og uddyber:
 
”Vores generalsekretær, Jim Stjerne Hansen, har på et tidligt tidspunkt været i kontakt med sin kollega og gode bekendte, generalsekretær Haim Zimmer i det israelske fodboldforbund, og han har stillet os fuldstændig fri i valget om, hvorvidt vi ønsker at gennemføre kampen eller ej.
 
Ingen tvivl om, at de meget gerne vil møde os, men jeg kan klart afvise, at der ligger noget som helst pres på os i den retning, og derfor ligger beslutningen om kampens gennemførelse alene reelt i hænderne på de kompetente myndigheder herhjemme.”
 
 
Ingen reklamer på træningstøjet
 
DBU og forbundets tøjleverandør, Adidas, benytter kampen mod Israel til en længe planlagt introduktion af en ny kollektion af fritids-, trænings- og spilletøj.
 
Det har - i lyset af reaktionerne mod Danmark samt danske virksomheder og institutioner - givet DBU mulighed for at undlade at risikere at skabe eventuel unødig, negativ opmærksomhed omkring landskampen fra eksempelvis det muslimske mindretal i Israel ved at benytte fritids- og træningstøj uden logoer for DBUs to hovedsponsorer, Arla og DONG, og uden ’Danmark’ på ryggen.
 
”Arla var som bekendt én af de første virksomheder, der blev ramt af den muslimske vrede over Jyllands-Postens tegninger. Derfor spurgte vi på vores seneste møde med vores hovedsponsorer den 7. februar, Arla og DONG, om deres holdning til eksponeringen af deres logoer på landsholdets trænings- og fritidstøj under opholdet i Israel. Her besluttede begge sponsorer at undlade logoerne på baggrund af de uheldige reaktioner, specielt Arla som international, dansk virksomhed havde været udsat for i de muslimske områder i starten af konflikten,” forklarer Lars Berendt, og uddyber:
 
”Hverken Arla eller DONG følte anledning til at risikere at skabe yderligere, negativ fokusering på Danmark gennem reklamer på landsholdets tøj. Det er en loyal beslutning fra vores sponsorers side, som de fortjener respekt for.”
 
DBUs og de to hovedsponsorers beslutning om ikke at benytte firmaernes logoer på landsholdets trænings- og fritidstøj omfatter ikke selve spilledragten, som upræcise formuleringer i nogle medier kunne give indtryk af.
 
DBUs landshold stiller aldrig op i kampe med kommercielle budskaber eller logoer på selve spilledragten.
 
Det er alene klubhold, der i henhold til de internationale regler på området, gives mulighed for at spille med kommercielle budskaber på spilledragterne.
 
Fritidstøjet og størstedelen af træningstøjet, der skal benyttes til kampen i Tel Aviv, er tilsvarende uden påtrykning af ’Danmark’ på ryggen.
 
Den nye kollektion, der omfatter fritids- og træningstøj i hvid og to blå nuancer samt et nyt design af spilledragten, skulle have været lanceret i forbindelse med de to VM-play off-kampe i november, som landsholdet desværre ikke kvalificerede sig til.
 
I stedet spillede U/21-landsholdet i den nye, rød-hvide spilledragt i holdets to play off-kampe mod Rusland.
 
 
 
Af: Jacob Wadland - 16. februar 2006, 05:47

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første