DBU ansætter kommerciel direktør


Katja Moesgaard bliver administrerende direktør i det nye selskab, DBU A/S, der skal samle og styrke hele organisationens kommercielle aktiviteter. Den kommende administrerende direktør kommer fra et af Danmarks førende mediebureauer, MEC.

Dansk Boldspil-Union (DBU) har ansat Katja Moesgaard som administrerende direktør for det nye datterselskab, DBU A/S.

Selskabet blev etableret tidligere i år med henblik på at tilføre organisationen nye kompetencer, som sammen med de kvaliteter, organisationen i forvejen råder over på salgs- og kommunikationsområdet, vil styrke den kommercielle udvikling af det danske fodboldforbund.

Katja Moesgaard, 43 år, kommer med 20 års erfaring med markedsføring, medier, kommunikation og konceptudvikling indenfor sponsorater og events fra først en stilling som marketing manager for Nike Denmark (1992-98), direktør hos Sponsor Strategi (1998-00) og derefter i forskellige ledende funktioner – managing director og Nordic managing director - i først MEC Access Denmark, som hun var med til at grundlægge i 2000, og siden sidste år som chief client officer i MEC.

MEC er et af Danmarks førende og mest prisvindende mediebureauer, der rådgiver og servicerer en række danske, nordiske og internationale virksomheder indenfor medieplanlægning og rådgivning, digitale medier og interaktive løsninger, kommunikation og konceptudvikling, sponsorater og events samt salgsmodellering, målgruppeindsigt og effektanalyser.


Medstifter af succesrigt sponsorbureau

Hos MEC Access arbejdede Katja Moesgaard i 10 år med oplevelsesmarkedsføring med ekspertise i at hjælpe virksomheder med aktiviteter og effektmåling inden for sponsor- og eventmarkedsføring. MEC Access oparbejdede stor erfaring i at danne partnerskaber og udvikle koncepter på tværs af en lang række platforme, heriblandt kunst, musik, film, brandpartnerskaber, mediepartnerskaber, CSR, gaming og sport.

Hun har haft ansvaret for at gøre den danske succes nordisk – det vil sige at skabe en velintegreret sponsor- og eventafdeling hos MEC med navnet MEC Access. Det lykkedes, og MEC Access er i dag nordens førende bureauer skabt gennem en solid kundeportefølje og produktudvikling.

Katja Moesgaard og MEC Access har eksempelvis i samarbejde med CBS (Copenhagen Business School) udviklet en model til måling af en oplevelses brandeffekt. Modellen kaldes for ROSE® (Retur on Sponsorship and Event) og er lanceret i hele MEC’s internationale netværk.


Kommercielt ansvar for stærkeste sportsbrand

”DBU har udviklet sig til det stærkeste, danske sportsbrand med en række fantastiske produkter og aktiviteter, og det ser jeg frem til at videreudvikle. Jeg finder jobbet rigtigt interessant og meget meningsfyldt. Det er med en ydmyg følelse, at jeg tænker på den forestående opgave som administrerende direktør for det nye selskab. For mig er det en stor ære at få muligheden for at forretningsudvikle DBU. Jeg er meget bevidst om, at det kræver en helt særlig og respektfuld tilgang på grund af de mange muligheder og interessenter,” udtaler Katja Moesgaard, og fortsætter:

”Jeg kan garantere strategisk udvikling og nytænkning med kontrolleret vækst som målsætning. Og jeg ser frem til at igangsætte spændende og fremtidssikrede partnerskaber for DBU. Jeg har allerede i mine 10 år som konsulent indenfor kommunikation og oplevelsesmarkedsføring samarbejdet med en række interessante danske, nordiske og internationale virksomheder, som jeg mener, kan drage stor nytte af DBUs aktiver.”


Salgskompetencer videreføres

DBU har med overbevisende resultater siden 1987 benyttet den juridisk selvstændige fond, DBU Sponsorship (tidligere kendt under fondens officielle navn ”DBUs Initiativfond”), som ekstern salgsfunktion.

Etableringen af det 100% ejede datterselskab indfrier imidlertid DBUs målsætning om større indflydelse på salgsfunktionens kompetencer, produkter og forretningsområder, herunder tilførsel af ressourcer til marketingområdet.

Det har været afgørende for beslutningen om den nye konstruktion, at DBU har kunnet tilbyde de nuværende medarbejdere i DBU Sponsorship ansættelse i det nye selskab. Fondens seks medarbejdere har tilsvarende givet tilsagn om at fortsætte i det nye aktieselskab. Dermed er såvel den reelle afvikling af det nuværende salgsfunktion, overgangsfasen til det nye selskab samt dets fremtidige drift på salgsområdet i bedste hænder.

”Jeg ser det som en stor styrke, at der allerede er en velorganiseret salgsfunktion i form af det nuværende salgsselskab med nogle meget kompetente medarbejdere, som har skabt rigtigt gode salgsresultater, og som også bliver en del af det nye selskab,” pointerer Katja Moesgaard, som ser frem til sin tiltrædelse:

”Jeg er også meget opmærksom på det specielle, politiske miljø, som omgiver al sport herhjemme, og min baggrund vil hjælpe mig med at kunne begå mig i dette miljø. Jeg er kommercielt indstillet, og er vant til at samarbejde og tackle forskellige typer af virksomheder med forskellige udfordringer. Jeg forstår at sætte mig ind i problemstillinger og løse dem.”

Katja Moesgaard er uddannet Cand.merc.jur fra Copenhagen Business School (CBS) i 1992, og har en diplomuddannelse fra International Advertising Association (IAA) fra 1995.

Hendes interesse og kompetence indenfor sit fagområde har ført til et tillidshverv som formand for Sponsor- og Event Marketing Foreningen (SEMF), og hun fungerer også som underviser og foredragsholder.

Katja Moesgaards indsigt i sportens – og herunder også elitesportens verden – er blandt andet skabet gennem en 10-årig karriere på kvindelandsholdet i ishockey, som hun i en periode også var anfører for.

Aktieselskabets administrerende direktør, som er gift og mor til to børn, tiltræder formelt i sin nye stilling fra årsskiftet.


Stærk kandidat i stærkt kandidatfelt

Den tættere tilknytning mellem DBU og DBU A/S bliver - i modsætning til DBU Sponsorship - rent organisatorisk sikret gennem bestyrelsen i det nye aktieselskab, som vil bestå af DBUs forretningsudvalg (formand, næstformand, kasserer og to bestyrelsesmedlemmer), DBUs generalsekretær samt to eller tre udefrakommende erhvervsfolk.

Den administrerende direktør er således ansat af bestyrelsen i aktieselskabet, og vil ligeledes referere til samme bestyrelse i det nye selskab.

”Vi har været gennem en grundig udvælgelsesproces for at finde den rette person til at lede vores satsning på det kommercielle område. Vi har haft et meget stærkt ansøgerfelt, som bekræftede os i, at DBU er en attraktiv virksomhed, og vores produkter er spændende at videreudvikle for kompetente mennesker,” udtaler DBUs formand Allan Hansen, som også er bestyrelsesformand i aktieselskabet, og fortsætter:

”Vi føler os overbeviste om, at Katja Moesgaard med sin uddannelse, erfaring og personlighed er den helt rigtige til at videreudvikle vores portefølje i en ny, kommerciel retning.”

DBU har opsagt samarbejdsaftalen med DBU Sponsorship til udløb senest med årets udgang.

Herefter overtages fondens hidtidige aktiviteter af aktieselskabet.


Læs også:

DBU etablerer kommercielt selskab

 

 

 

 


 

Af: Lars Berendt - 15. juni 2011, 13:19

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første