Instans afviser appel fra FC Midtjylland

Superliga-dommer, Michael Johansen, fastholder sin vurdering af Tim Sparvs anden advarsel. På den baggrund afviser Fodboldens Disciplinærinstans FC Midtjyllands appel om nedsættelse af karantænepoint.

I søndagen superligakamp mellem FC Midtjylland og Viborg FF blev FC Midtjyllands Tim Sparv i det 59. minut tildelt sin anden advarsel af kampens dommer Michael Johansen. 

Efterfølgende har FC Midtjylland indbragt sagen for Fodboldens Disciplinærinstans med henblik på at få karantænepointene nedsat. På den baggrund har Michael Johansen genset episoden på video ud fra alle tilgængelige vinkler, og fastholder sin vurdering af episoden.

På den baggrund vurderer Fodboldens Disciplinærinstans, at det ikke er muligt at anvende § 1i-1)-d, hvilket er ensbetydende med, at Tim Sparvs fire tildelte karantænepoint fastholdes.

Kendelsen er endelig og kan ikke appelleres.

Se hele kendelsen her

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

7

  • Helt enig. En repræsentant for instansen/udvalget må kunne svare på de rejste spørgsmål og kommentarer til kendelsen. Jeg går ud fra at det også må forventes at de lever op til code of conduct, herunder gennemsigtighed/åbenhed og klar kommunikation.

    De er trods alt valgt af DBUs repræsentantskab, hvis man går ud fra DBUs love.
    23. februar 2017, 16:40    
    Lars Moustgaard


  • Hej Jacob Wadland,
    Vil det så ikke være muligt at få et medlem af Disciplinærudvalget til at uddybe beslutningen, når kendelsen jo rent faktisk offentliggøres på DBUs hjemmeside? Hvilke tv-billeder er det for eksempel, der ligger til grund for beslutningen, for jeg har ikke forstået det. I er velkomne til at kontakte mig på mail: jpskoubo@gmail.com.
    23. februar 2017, 10:33    
    Jacob Poul Skoubo


  • Hej Lars og Jacob

    Fodboldens Disciplinærinstans er uafhængig af DBU. Det er derfor ikke muligt for os at kommentere/diskutere, hvad der ligger til grund for instansens kendelser, da vi ikke indgår i instansens overvejelser og beslutninger.

    Instansen anføres af to uafhængige jurister, som sammen med tre klub- og en spillerrepræsentant tager udgangspunkt i fortolkningen af DBU's regelsæt.

    Med venlig hilsen
    Jacob Wadland, DBU Kommunikation
    23. februar 2017, 09:19    
    Jacob, DBU


  • https://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_broendby/juridisk/2011_kendelse_kjetil_waehler.pdf
    22. februar 2017, 19:04    
    Lars Moustgaard


  • Det er i modstrid med Wæhler kendelsen (https://www.dbu.dk/~/media/files/dbu_broendby/juridisk/2011_kendelse_kjetil_waehler.pdf) og ordlyden i §1i-1)-d at denne ikke anvendes på baggrund af dommeren har fastholdt. Hvad er forklaringen på det?
    22. februar 2017, 19:03    
    Lars Moustgaard


Vis alle kommentarer