Ny kvindeliga skal tiltrække sponsorer og flere fans

Live-transmission på TV, stærkere markedsføring og bedre rammer for sporten skal styrke Den Nye Kvindeliga - og dermed dansk kvindefodbold.


Dansk kvindefodbold skal styrkes med etableringen af en ny kvindeliga, som i løbet af de næste fem år skal styrke både de sportslige forhold med flere kontraktspillere og bedre stadionforhold samt den kommercielle og økonomiske udvikling i klubberne. Den Nye Kvindeliga skal samtidigt have langt større opbakning blandt fans og kendskab i den brede befolkning.  

Det er visionen i en ny rapport, 'Den Nye Kvindeliga', som netop er blevet forelagt for DBU's bestyrelse. Rapporten er udarbejdet af en arbejdsgruppe med deltagelse af DBU og Kvindedivisionsforeningen med inspiration fra andre kvindeligaer i Skandinavien og øvrig Europa samt input fra blandt andet Divisionsforeningen, de nuværende klubber i 3F-Ligaen og Uefa.

Ifølge rapporten er faciliteterne og den sportslige konkurrence og spænding i den nuværende kvindeliga ikke tilfredsstillende, hvilket hæmmer udviklingen i dansk kvindefodbold. Derfor er der brug for en lang række initiativer, der skal styrke både den sportslige og kommercielle udvikling i ligaen. Visionen er, at Den Nye Kvindeliga (DNK) om fem år er karakteriseret ved: 

• DNK består af 8-10 hold, 6 hold i slutspillet og 6 hold i kval-spillet
• Mindst 3 Superliga-klubber på Herresiden har også et fuldejet hold i DNK 
• Licenskrav til klubberne om trænings- og matchfaciliteter, træner og sundhedsstab, spillertrup, kommunikation m.m. 
• Kampe i DNK spilles på mindre, intime fodboldstadions med licensgodkende faciliteter 
• Det gennemsnitlige tilskuertal er +550 og +1000 til én udvalgt kamp i hver runde
• Alle kampe vises live via streaming i professionelt set up med betalende seere 
• Formaliseret TV-aftale med live-transmission fra ’Rundens Kamp’ 
• DNK har titelsponsor for ligaen + mindst yderligere to hovedpartnere, i alt 6 mio. kr./året 
• Alle klubber råder over spillertrupper med 20 spillere, heraf 15 danskere og på kontrakt
• Alle klubber har driftsbudget på minimum 5 mio. kr/året 
• DNK er den bedste liga for kvindeholdsport i Danmark – og blandt de 6 stærkeste kvindeligaer i Europa

Rapporten er blevet præsenteret for DBU's bestyrelse, der besluttede at følge rapportens anbefalinger, hvilket glæder DBU’s formand, Jesper Møller:  

”De senere år har vi oplevet et særligt momentum for pige- og kvindefodbold i Danmark, både i opbakningen til EM-sølvvinderne og med de mange gode initiativer ude i klubberne. Vi ønsker at udnytte dette momentum, så vi sikrer endnu mere sportslig succes og udbredelse af pige- kvindefodbold i Danmark,” siger han. 

Den beslutning glæder Mette Bach Kjær, der er medlem af DBU's bestyrelse og formand den styregruppe, der har stået i spidsen for analysen og rapporten. Hun lægger vægt på, at Den Nye Kvindeliga i løbet af den 5-årige periode skal blive så stærk, at det skaber bedre og mere jævnbyrdige fodboldkampe, flere fans og højere indtægter fra sponsorer og TV-aftaler:

"Dansk kvindefodbold har et kæmpe potentiale, som vi både oplever med de danske klubhold og senest oplevede med Kvindelandsholdets succes til EM i Holland i 2017. Vi skal udnytte dette momentum og håber, at de nye initiativer med Den Nye Kvindeliga kan styrke både den sportslige udvikling og danskernes interesse for kvindefodbold. Målet er en stærkere liga, både sportsligt økonomisk – og dermed flere medaljer til dansk kvindefodbold og en større tilslutning til pige- og kvindefodbold samlet set," siger Mette Bach Kjær og understreger vigtigheden af et tæt samarbejde mellem DBU, Kvindedivisionsforeningen og ikke mindst klubberne imellem. 

Kvindedivisionsforeningen har været en vigtig part i udviklingen af idégrundlaget bag Den Nye Kvindeliga, og formand Kim Kjærhus glæder sig over den positive modtagelsen af rapporten:  

"Kvindefodbolden er internationalt inde i en rivende udvikling. Derfor har det været vigtigt for klubberne at få analyseret alle faktorer omkring Kvindeligaen og hente ideer fra bl.a. succesfulde kvindeligaer i udlandet til, hvordan vi sammen med DBU kan styrke produktet og skabe øget opmærksomhed hos publikum og medier omkring kampene og de spillerprofiler, som ligaen rummer. Det vil give mulighed for at skabe langt større fælles kommercielle aftaler, der kommer klubberne til gode, men samtidig sætte den enkelte klub i stand til at indgå nye partnerskaber og sponsorater," siger han. 

Læs rapporten her.


Af: DBU Kommunikation - 26. november 2018, 13:00

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første