Modul 1 - vejleder

Profilbeskrivelse af dommervejleder:
 
En dommervejleder skal besidde eller uddanne sig hen i mod følgende profil:

 
Dommerfaglige kompetencer
  • Teoretisk kendskab til Fodboldloven, således at dommervejlederen til enhver tid kan bestå DBU’s teoretiske test for dommere

  • Kendskab til praktisk dommergerning, ledelse og konflikthåndtering - på et niveau svarende til DBU’s kursus ”Dommeren i praksis”

  • Fodboldforståelse

  • Praktisk erfaring som aktiv dommer

  • Kunne analysere en kamp gennem kampiagttagelse
 
Personlige kompetencer:
  • Kendskab til kommunikative egenskaber

    • Samtaleteknik

    • Feedbackteknik

    • Spørgeteknik

    • Aktiv lytning

    • Gennemslagskraft

  • Humor
 
Psykologisk/pædagogiske kompetencer:
  • Kunne skabe en ligeværdig dialog

  • Kunne udvise empati

  • Kunne vise en indstilling om interesse i andre mennesker


Uddannelsen

 
Formål:
  • At motivere den aktive eller tidligere aktive dommer til at vejlede andre dommere i forbindelse med kamp

  • At dele erfaringer med henblik på fastholdelse af dommere

  • At give vejlederen enkle værktøjer, som kan bruges i vejledningen af en dommer
 
Tidsforbrug:
  • 1 kursusdag (6 timer)
 
Målgruppe:
  • Aktive, erfarne dommere, som opfylder profilen

  • Tidligere aktive dommere, som opfylder profilen
 
Kvalifikationskrav/optagelseskriterier:
  • Dommereksamen

  • Praktisk erfaring som aktiv dommer

  • Kursisten skal ved først given lejlighed følge DBU’s kursus ”Dommer i Praksis”.

Indstilling og udvælgelse:
 

DBUs Breddedommergruppe udarbejder retningslinjer for dette
 
Indhold:
  • Undervisning i:   
          
    • Løbemønstre og placering

    • Brug af fløjte og markeringer

    • Vejleder som dommerens hjælper

    • Kampobservation (evt. video) med praktiske øvelser

    • Samtaleteknik

    • Opsamling på dagen
 
Eksamen:
  • Der aflægges ikke en egentlig eksamen.
Kursisten har kvalificeret sig som dommervejleder i og med, at han har gennemført kursusdagen.

Skriv en kommentar

Skriv kommentar (Kræver login)

0

Ingen kommentarer endnu - skriv den første