Spilhjulet

Formål: Spilhjulet anvendes som et stærkt bevidstgørende og simpelt dialogværktøj, eller som et
planlægnings- og refleksionsværktøj, når undervisningens indhold skal tilrettelægges efter læringsmål.

Du er hurtigt i gang med at overveje holdstørrelser, gruppesammensætning, antal boldberøringer,
banestørrelser med mere set i relation til den bedste indlæringsproces for eleverne.

Eksempler på brug: Skal eleverne for eksempel dygtiggøres i at spille sammen? Så prøv at:

  • Begrænse antallet af boldberøringer for de dygtige driblere
  • Begrænse antallet af holdspillere – spil 4 mod 4 eller 5 mod 5
  • Lade en scoring ske ved at bolden skal modtages af en medspiller gennem keglemål eller i fire
    firkanter i hjørnerne af banen.


Hvis du ændrer på et parameter i Spilhjulet, får det altså indflydelse på de andre.

 

Spilhjulet

 

Kilde: Spilhjulet i denne udgave indgår i DBU’s trænermateriale. Det findes i flere udgaver og med forskellige betegnelser. Lanceret første gang i 80’erne af en idrætsgruppe tilknyttet Kolding Seminarium.