FIFA Clearing House

FIFA Clearing House-systemet udgjorde kernen i den "Transfer System Reform Package", som FIFA-rådet vedtog i 2018. Formålet med FIFA Clearing House er at sikre integriteten af transfersystemet ved at centralisere og automatisere processen for beregning og udbetaling af kompensationer.

FIFA Clearing House Regulations – October 2022 edition

1.Hvorfor FIFA Clearing House?

Som det fremgår af tabellen nedenfor, har udbetaling af internationale kompensationer hidtil ikke været optimal. Kun ca. 20 % af de internationale kompensationer, som har skulle tilfalde træningsklubber, er blevet realiseret. Dette skyldes, at det, indtil implementeringen af FIFA Clearing House, har været op til klubberne selv at gøre krav på skyldte kompensationer. Mange klubber har endvidere ikke været tilstrækkeligt bekendt med reglerne for, hvornår, de var berettiget til trænings- eller solidaritetskompensation.

Som det fremgår af tabellen nedenfor, har udbetalingen af internationale kompensationer hidtil ikke været tilfredsstillende. Kun omkring 20% af de internationale kompensationer, der skulle tilfalde træningsklubber, er blevet realiseret. Dette skyldes, at før implementeringen af FIFA Clearing House, lå det hos klubberne selv at gøre krav på de skyldige kompensationer. Desuden har mange klubber ikke været tilstrækkeligt bekendte med reglerne om, hvornår de er berettigede til trænings- eller solidaritetskompensation.

Photo 1

Med FIFA Clearing house systemet fungerer det således, at når der sker en transfer af en spiller med transfersum vil alt registreret data vedrørende spillerens tidligere transfers blive sendt direkte til FIFA’s centralsystem.  Herefter vil der blive skabt et elektronisk spillerpas (EPP) i FIFA’s Transfer Matching System (TMS). Dette spillerpas vil lægge fundamentet for, at FIFA’S Clearing House ordning automatisk vil kunne beregne og udbetale træning- og solidaritetskompensation til de berettigede klubber.

Ovenstående proces er endvidere gældende ved nationale transfers, idet DBU har implementeret et Domestic Transfer Matching System (DTMS), der automatisk generer et EPP i TMS, når der sker en national transfer af en spiller med transfersum.

  1. Claims of training rewards vs. FIFA Clearing House:

Som tidligere beskrevet, er FIFA’s nye agenda, at FIFA gennem et samarbejde mellem DTMS og TMS automatisk vil kunne opfange, når en kompensation aktiveres, samt hvilke klubber, der er berettiget til kompensation i henhold til FIFA’s RSTP.

Af nedenstående skema fremgår ændringerne fra den tidligere proces Claims of training rewards til den nye proces med Clearing House (Electronic player passport process).

Photo 2

3. Electronic player passport (EPP) og processen herefter

Grundstenen i hele det nye system er den automatiske oprettelse af EPP’et, som er et elektronisk dokument, der bliver genereret af FIFA, når en kompensation bliver identificeret. Dette dokument vil fremgå i FIFA TMS-system (se eksempel på EPP forneden).

Photo 3

Aktive EPP’er fremgår af fanen Player Passports i TMS

3.1 inspektionsperiode (10 dage):

Når et EPP bliver genereret i TMS, vil det have forskellige inspektionsperioder. Den første inspektionstid er på 10 dage. Det er her hvor forbund eller klubber, som ikke automatisk indgår i EPP’et, kan gøre indsigelser. Forbund kan i den forbindelse anmode FIFA direkte om at blive anført i EPP’er, imens klubber kan anmode deres forbund om at blive anføre dem i EPP’et.

Photo 4

3.2 inspektionsperiode (10 dage):

Efter den første inspektionsperiode, hvor de involverede parter er blevet identificeret, starter FIFA’s vurdering af kompensationsmulighederne for parterne angivet EPP’et. Her kan klubberne komme med indsigelser, samt rettelser af registreringer og påberåbe sig af waivers. Under denne inspektionsperioder, er der også mulighed for at udfordre en eksisterende waiver, hvis denne menes at være mangelfuld.

Photo 5

Indsigelserne man kan indgive i løbet af 2. inspektionsperiode, kan blandt andet vedrøre registreringsdatoer, træningskategori, status på spilleren og registreringstype. Vær dog opmærksom på, at såfremt man anmoder om en ændring af EPP’et, skal man kunne fremvise nødvendig dokumentation, såsom bevis på registrering, ansættelseskontrakt og ITC.

Af nedenstående tidslinjer fremgår processerne for henholdsvis træningskompensation og solidaritetsbidrag. Processerne kan være forskellige, idet træningskompensation kan udløses, uanset om der er en transfersum.

Se også vejledninger for både solidaritet og -træningskompensation

Photo 6
Photo 7

4.1 Allocation statement

Første skridt i processen vil være, at FIFA videresender en ”allocation statement” til Clearing House med informationer, som er nødvendige for at kunne påbegynde processerne med betaling af kompensationerne.

FIFA Clearing House vil derefter kontakte de involverede klubber via e-mail. Såfremt klubben er aktiv i TMS, bliver klubbens TMS-manageren kontaktet. Hvis klubben ikke er aktiv i TMS, vil DBU blive kontaktet med henblik på at videresende kommunikation fra FIFA Clearing House til de berettigede klubber.

4.2 Compliance assessment

Idet Clearing House bliver en betalingstjeneste med banklicens i Frankrig, er de underlagt EU-retten og fransk ret, som indeholder mange anti-hvidvaskningsregler. Derfor vil ingen kompensationer bliver udbetalt, indtil klubberne er kommet igennem deres ”compliance assessment”

Clearing House vil i den indledende kontakt til klubberne bede om relevante informationer, så compliance assesment-processen kan igangsættes.  Vær opmærksom på, at DBU ikke har indsigt eller ved, hvordan compliance assesment-processen fungerer i praksis. Derfor bør klubber henvende sig direkte til FIFA i forhold til eventuelle spørgsmål vedrørende compliance assesment-processen.

Selve compliance assesment proceduren er delt op i to faser:

  1. Risikovurdering
    1. Klubberne bliver vurderet som høj eller lav risiko for hvidvaskning (geografisk placering og screening af tidligere sager har betydning).
  2. Due diligence
    1. Vurderingen på baggrund af indsendte dokumenter, vil blive udført på 3 niveauer: 1. klubben som juridisk person, 2. Repræsentanter fra klubben og 3. den/de reelle ejere af klubben (UBO, Ultimate Beneficial Owner).
      1. Se nedenstående skema for udførlig fremvisning af obligatoriske dokumentationskrav for de respektive niveauer.
Photo 9

FIFA vil alene anmode om dokumentation via e-mail. Disse e-mails vil indeholde et link til en sikker, online ”onboarding platform”, hvor klubber kan uploade dokumenter.

 

I bedes oplyse: 

- Klubbens navn og forkotelse

- Klubbens kontaktperson og kontaktinformation for FCH

- Klubbens adresse

- Om klubben er et selskab eller forening

- Seneste omsætning

- Kontonummer, IBAN

- Klubbens CVR

- ID på mindst to tegningsberettigede personer

 

DBU Jura har erfareret at følgende dokumenter på engelsk vil bliver efterspurgt: 

1. Certified copy of valid passport or ID for Legal Representative Notaargodkendt pas på klubbens tegningsberettigede person
2. Copy of extract of trade register of less than 3 months old or Certificate of incorporation or equivalent official document For eksempel registreringsbrev fra Skattestyrelsen
3. Articles of Association Foreningens vedtægter
4. Extract from the official UBO register Registrering hos Erhvervsstyrelsen
5. Company organizational chart including the ownership % between structures / legal entities Orginisationsdiagram
6. Latest fininacial statement Årsrapport for regnskab
7. IBAN/Bank account certificate or Bank statement (less than 3 months old) or Bank reference letter (less than 3 months old) of the club bank account  Kontoudskrift fra IBAN konto tilknyttet klubben

 

Se en specifik oversigt over proceduren nedenfor.

Photo 10

4. 3 Accept/afslag

På baggrund af ovenstående sagsbehandling vil FIFA træffe beslutning om, skal klubben accepteres eller afvises. Kun klubber, som har bestået ”compliance assessment”, vil kunne modtage kompensation via Clearing House.

Når alle parter har gennemført ovenstående ”compliance assessment”, vil der blive sendt en betalingsnotifikation til den klub, der skal betale kompensationen. Den betalende klub skal betale til Clearing House indenfor en frist på 30 dage. Betalinger, som modtages efter 30 dages fristen, bliver pålagt en rente på 2.5 %, som skal betales til træningsklubberne.

Såfremt betalingen ikke er modtaget inden 37 dage, vil klubben blive rapporteret til FIFA’s disciplinærinstans, hvor klubben kan risikere at blive pålagt yderligere sanktioner.

 

Hjælp og yderligere information:

FIFA Clearing House Regulations – October 2022 edition

FIFA Clearing House Regulations explanatory notes

FIFA Clearing House ordning's hjemmeside: FIFA (fifaclearinghouse.org)

FIFA info: Info@clearinghouse.org

FIFA Clearing House Helpdesk: CHhelpdesk@fifa.org.