MENU

Børneattester bliver digitale i dag

Fra i dag – 1. april 2014 – bliver børneattester digitale. Fra 1. november er de et krav.

Fremover bliver det lettere for fodboldklubber at indhente børneattester på trænere, ledere og andre med fast gang i klubben, hvor der er børn og unge under 15 år til stede.

Børneattesterne digitaliseres fra i dag, og det betyder, at det fremover er slut med papirgange i forbindelse med indhentelse af attesterne.

Rigspolitiets nye digitale system træder i kraft i dag, mens det fra 1. november 2014 bliver et krav at indhente børneattesterne digitalt, når børneattesterne i papirformat bortfalder helt. 

Læs alt om de digitale børneattester på politiets hjemmeside.
Samt i DBU's webafsnit der har samlet al relevant information om børneattester til fodboldklubber.


Sådan indhenter klubber børneattester


Fodboldklubber indhenter digitale børneattester ved at logge ind på politi.dk eller virk.dk med CVR-nummer og NemID (erhverv). Her indtastes navn og CPR-nummer på den træner/leder, som børneattesten vedrører. Der kan indtastes op til 50 navne pr. anmodning.

Efter indtastningen afsender fodboldklubben via systemet anmodning til trænerens/lederens e-boks om samtykke til at indhente børneattesten. Samtykket sker konkret ved, at træneren/lederen via NemID og CPR-nummer giver lov til indhentelse af oplysninger i kriminalregisteret.  

Når sagsbehandlingen er færdig, sendes en erklæring til fodboldklubbens digitale postkasse, og det er muligt at printe børneattesten. Sagsbehandlingen er således papirfri, men den kræver til gengæld, at trænere og ledere har en e-boks og er brugere af NemID, før børneattester kan indhentes.

Træneren/lederen har 14 dage til at besvare henvendelsen, og gives der ikke samtykke indenfor tidsrummet, vil fodboldklubben modtage en meddelelse. Den pågældende træner/leder kan herefter ikke varetage opgaver med direkte kontakt til børn og unge under 15 år eller opgaver, hvor pågældende færdes fast blandt børn og unge under 15 år.

Privatpersoner kan ikke bestille børneattester på sig selv, og derfor er det en nødvendig arbejdsgang, at bestillingen foregår via fodboldklubben.


Trin for trin – bestilling af digital børneattest
  1. Log ind med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
  2. Angiv årsag til bestilling af attesten
  3. Vælg om der skal bestilles en attest på en eller flere personer
  4. Angiv person(er), attesten bestilles på (navn og personnummer)
    A) Ved én person: Angiv personnummer og navn i de to felter.
    B) Ved flere personer: Der kan bestilles børneattester på op til 50 personer ad gangen.
    Der skal angives ét personnummer og navn i hver linje i boksen. Det er muligt at kopiere oplysningerne ind fra et dokument i f.eks. Microsoft Excel eller Word.
  5. Angiv kontaktoplysninger og evt. rekvirent
  6. Gennemse bestillingen
  7. Underskriv med din medarbejdersignatur/NemID Erhverv
  8. Bestillingen sendes til politiet
  9. Udskriv evt. kvittering
  10. Der sendes anmodning om samtykke til den/de angivne person(er)
  11. Attesten bliver sendt til virksomhedens, myndighedens eller foreningens digitale postkasse
Bestil børneattest digitalt via dette link.

(Trinforklaringen er hentet fra politiets hjemmeside: www.politi.dk)


Læs mere

Børneattester bliver digitale (DBU-nyhed, 30. januar 2014)
Børneattester i fodbolden
Politi.dk – børneattester

Log ind