MENU

Helt naturligt for piger at gå til fodbold

Siden årtusindeskiftet er der kommet markant flere pige- og kvindefodboldspillere ind i fodboldklubberne, hvilket er til gavn for hele fodboldfamilien. DBU sætter ind med flere aktiviteter for at fastholde pigerne i klubberne også efter teenageårene.


Pigespillerne skal fastholdes i klubben, selv når andre teenageaktiviteter trækker. FOTO: Fodboldbilleder.dk



Piger og kvinder spiller da ikke fodbold. Sådan var devisen i det danske samfund tilbage i det sidste årtusind. Men siden 2008 har fodbold været den største sportsgren blandt piger i landet. Som følge deraf er det i dag en selvfølge at både piger og drenge spiller fodbold.

Fodbold har traditionelt set været en meget mandsdomineret verden, og siden kvinderne fik organiseret fodbold i 1972, har det været en lang kamp om at få nedbrudt flere barrierer. Det mener Laila Ottesen, der er lektor på Institut for Idræt ved Københavns Universitet:

- Klubberne startede typiske med kvindefodbold for godt 40 år siden. Der er derfor gået en hel generation, før det nu er blevet mere accepteret, at piger spiller fodbold. Der har været nogle barrierer, som skulle overvindes. Men nu ser det ud som om, at de barrierer er blevet overvundet af forældrene og drengene – men også af pigerne selv. Det er generelt blevet mere acceptabelt, siger hun.

Piger kan det hele

Spektret for, hvad man som pige i dag kan, er blevet meget udvidet, og det taler til fodboldens fordel. Tidligere talte man om, at det kun var drenge-piger, der spillede fodbold. Det var ikke noget ”almindelige piger” gjorde. Det hørte sig ikke til. Det var en drengesport. Pigerne skulle holde sig til mere feminine sportsgrene som gymnastik, ridning og badminton:

-Fodbold er med til, at kvinderne og pigerne får lov til ikke kun at være super feminine, men de får lov til at sparke, bruge deres aggressioner, have det sjovt og blive beskidte. Her kan man få lov til at bruge mange sider af sig selv, og samtidig er der ingen modsætning i, at man så bagefter tager højhælede sko og fin kjole på, hvis man skal til fest. For pigerne er det et billede af, at det, der er kvindeligt, er blevet meget bredere end tidligere. Og det har helt klart forandret sig til pigernes og fodboldens fordel, siger Laila Ottesen, som står bag flere af de danske studier, der er om piger og kvinder i fodbold.

For moderne danske piger og kvinder er det altså helt naturligt at gå til fodbold – og heldigvis for det.

Fastholdelse og udvikling

Pigefodbold har været stødt stigende op gennem 00’erne, men der er desværre en tendens til, at der de senere år har været en mindre tilbagegang efter at have ramt toppen i 2013.

Den negative udvikling skal vendes og derfor har DBU sat ekstra fokus på pigefodbolden i 2016. For eksempel har

DBU, med støtte fra Trygfonden, som led i en analyse af udviklingsmuligheder for pige og kvindefodbolden, netop igangsat et landsdækkende projekt, kaldet ”Pigernes stemme”. Her har man samlet 100 pigefodboldspillere til en workshop, og bedt dem om at komme med deres syn på en optimal fodboldklub – både administrativt, socialt og praktisk.

Læs mere om projektet her.

Fakta-boks

”Pigernes stemme”

På workshoppen blev nedenstående emner debatteret.

Samtale salon
Pigernes fodboldbaggrund.
Opture og udfordringer ved at være fodboldpige.

De mange valg
Videohilsen med temaet; Udbredelse af fodbold til piger i andre dele af verden.
’Mads og monopolet’ med dilemma håndtering omkring skole, fritid og familie kontra fodbold.

Skader
Hvad betyder en skade for pigerne?
Hvordan tackler træner og klub de skadede spillere?  

Fremtidsvisioner
Pigerne agerede formand for en dag. Hvad de ville ændre/forbedre i deres klub, hvis de bestemte.
Dagbog om ønsker og drømme om deres klub og fodbold liv.

Fodboldkampagne

Pigerne kommer med deres bud på en reklame for fodbold.

Hvad tillægger de fodbold af værdi, som kan tiltrække flere piger

Udvikling i pige/kvinde fodbold i København siden 2010:

Aldersgrupper

0-12 år

13-18 år

19-24 år

25-59 år

60+

Total

2010

1323

1263

613

757

4

3960

2011

1689

1209

658

911

11

4478

2012

2209

1368

726

1050

23

5376

2013

2641

1539

859

1231

72

6342

2014

2031

1047

705

1102

46

4931

2015

1946

1213

881

1224

40

5304

Log ind