MENU

Flere danskere følger kvindelandsholdet

Markant flere – faktisk 40% - så med fra tribunerne, da det danske kvindelandshold tirsdag udspillede et svagt polsk mandskab. Og det er ikke kun på tribunerne, at opbakningen er stor.


Nadia Nadim hilser på tilskuerne Foto: fodboldbilleder.dk 

Pernille Harder, Nadia Nadim og Sanne Troelsgaard er ved at være kendte navne i folkemunde, og det kan nu ses på tribunen.

For da kvindelandsholdet tirsdag legede kispus med polakkerne på hjemmebanen på Energi Viborg Arena i Viborg blev det nemlig overværet af 4611 tilskuere. Det er en særdeles pæn fremgang til kvindelandsholdets hjemmekampe, da det er godt 1300 flere end til kampene mod Slovakiet og Moldova, og det glæder landstræner Nils Nielsen:

”Der var en rigtig god stemning og masser af larm - jeg skulle lige pludselig råbe lidt højere for at komme i kontakt med spillerne, men det er jo en dejlig ting,” siger en grinende landstræner.

Og det er ikke kun fra sidelinjen, at klapsalver og bølgegang gør indtryk. Også i truppen kan Nils Nielsen mærke, at stemningen fra tribunerne smitter af på spillerne.

”Det opildner spillerne - specielt på selve kampdagen. Og så er der en rigtig god relation mellem spillerne og borgerne i Viborg, hvor vi altid bliver mødt med et smil og føler os meget velkomne,” fortsætter Nils Nielsen, der dog ikke helt tør spå om, hvorvidt kampen mod Polen også var endt 6-0, hvis ikke det havde været for den store opbakning.

”Det er et svært spørgsmål. Spillerne leverede varen, og tilskuerne er en del af det store tryk, der blev lagt på modstanderen. Uden dem havde det helt sikkert været sværere, så det hjælper meget, at de er der, men om det har indflydelse på resultatet i sidste ende, det tør jeg ikke udtale mig om,” siger Nils Nielsen.

Kvinderne når ud i de danske hjem

Det er ikke kun i den ”virkelige verden”, at der er masser af interesse for kvindelandsholdet.

Bag TV-skærmene i de danske stuer fulgte 100.000 kampen fra start til slut, og i slutminutterne steg det tal til 159.000.

På de sociale medier er tre videoer i forbindelse med kampen blevet set 621.000 gange, fået 10.600 likes og blevet delt 1423 gange. For ikke at tale om et reach på mere end halvanden million.

Og også det, er noget spillerne bider mærke i, fortæller Nils Nielsen.

”Spillerne kan mærke, at der er mere fokus på dem, og det er de glade for – specielt når det går godt,” griner Nils Nielsen og sender en kærlig hilsen i retning af DR.

”Jeg har stor ros til DR3, som har været gode til at tage vinkler, som man ikke normalt gør, og de har givet pigerne lov til at fortælle deres historier. Og så har pigerne også taget godt imod alt det, medierne vil lave,” fortæller landstræneren afslutningsvis.

Om den gode opbakning bliver endnu bedre, finder vi ud af, når vores svenske rivaler kommer på besøg i Viborg tirsdag den 20. september.  


Log ind