Idrætsdanmark står sammen i kampen mod matchfixing

Mere end 60 idrætsklubber støtter op om Stop Matchfixing-kampagnen, når de i uge 46 stiller op til et særligt holdfoto. Kulturministeriet, DIF, Anti Doping Danmark, Danske Spil og DBU står bag den landsdækkende kampagne, der sætter fokus på aftalt spil.



Foto: Ulrik Jantzen.


Det er enestående, at så mange idrætsklubber inden for fodbold, håndbold, tennis, badminton og ishockey går sammen om at sende et fælles budskab på tværs af sportsgrene og ligaer. Over 60 sportsklubber landet står i uge 46 sammen i kampen mod matchfixing og støtter kampagnen med Stop Matchfixing-holdfotos. Holdbillederne skal sende et tydeligt signal om, at matchfixing er en trussel mod sporten, og at Danmarks idrætsudøvere ønsker at sætte en stopper for aftalt spil. 

Jesper Møller, formand for Dansk Boldspil-Union, siger:

”Matchfixing er og bliver en af de største trusler mod dansk fodbold, fordi det truer troværdigheden og dermed sjælen i vores sport. Det er altafgørende, at fans og spillere kan stole på, at alle spiller fodbold for at vinde – ikke på grund af uetiske handlinger som arrangerede resultater. Vi ønsker at bekæmpe matchfixing med alle tænkelige midler og i tæt samarbejde med de mange samarbejdspartnere.”

Kulturminister Bertel Haarder siger:

”Jeg er glad for, at vi er sammen om at bekæmpe matchfixing, som jo ødelægger sporten. Sammen kan vi nemlig skabe ekstra fokus på problemet og vise, at matchfixing ikke hører til i den sportskultur, vi har fremelsket i Danmark, og som vi i fremtiden ønsker at sikre.”

Morten Mølholm Hansen, adm. direktør i DIF, siger:

”Der er bred enighed om, at matchfixing er en trussel imod idrætten, men der er behov for fortsat oplysning om både reglerne og konsekvenserne. Derfor har vi i DIF-idrætten besøgt over 100 sportsklubber for at udbrede kendskabet til reglerne og opfordre spillerne til at indberette, hvis de ser noget. Og vi oplever stor opbakning i klubberne til den fælles kamp for at beskytte idrætten mod matchfixing.”

Michael Ask, direktør for Anti Doping Danmark, siger:

”Det er vigtigt, at hotlinen et trygt rum, hvor personer kan henvende sig, også anonymt, hvis de ved noget. De første otte måneder med hotlinen viser, at der hver måned er tre til fire henvendelser. Alle henvendelser bliver vurderet, undersøgt nærmere og videregivet til de relevante samarbejdspartnere i f.eks. DIF, Danske Spil eller Politiet, hvis der er væsentlig viden for dem, eller der er mistanke om brud på love og regler.”

H.C. Madsen, adm. direktør i Danske Spil, siger:

”Det er altafgørende, at vi kommer aftalt spil til livs, for det ødelægger den uforudsigelighed og spænding, som vi ellers elsker ved sporten. Derfor støtter vi igen i år op om kampagnen Stop Matchfixing, således at der ikke er tvivl om, at når man spiller på spil i Danmark, så er de alle fair play.”

Om Stop Matchfixing-kampagnen

Kulturministeriet, DIF, DBU, Danske Spil og Anti Doping Danmark står bag kampagnen, der har til formål at oplyse idrætsudøverne om matchfixing og komme aftalt spil til livs på tværs af sportsgrene og -klubber i Danmark.

En ny undersøgelse, som DIF har foretaget blandt udøvere, ledere og trænere i danske klubber, viser, at 88,9 procent af de adspurgte mener, at matchfixing udgør en trussel mod idrætten. 3,9 procent svarer, at de er blevet kontaktet med tilbud om at medvirke i matchfixing, mens 9,2 svarer, at de har kendskab til matchfixing i egen klub, og 21,4 procent har kendskab til matchfixing i egen idræt.

Undersøgelsen viser også, at 75,7 procent af dem, der har kendskab til matchfixing i deres egen klub, ikke gør noget ved det, og det samme gør sig gældende for 62,5 procent af dem, der selv er blevet kontaktet med tilbud om matchfixing. 

Udover kampagnen inkluderer indsatsen mod matchfixing derfor også en anonym hotline, der svarer på spørgsmål om DIF-idrættens regler om matchfixing og tager imod henvendelser fra personer, der får kendskab til, at nogen har foretaget eller vil foretage noget, der er forbudt ifølge reglerne.

Læs mere om kampagnen, matchfixing og regler på www.stopmatchfixing.dk, og følg kampagnen på facebook.com/stopmatchfixingdk.

Yderligere oplysninger

Kulturministeriets pressetelefon, tlf.: 22 76 51 16
Pernille Bjerrum, kommunikationsrådgiver, pbj@kum.dk, tlf.: 41 39 39 19

Log ind