Det er i strid med ny lovgivning, hvis AL Bank og Oddset står på træningstøj, bagvægge eller andet materiale på samme tid.

Det fastslår Forbrugerombudsmanden i et svar til DBU, efter at en ny markedsføringslov er trådt i kraft den 1. juli. Svaret kommer efter, at DBU har forespurgt om forståelsen af den nye markedsføringslov, som der har været en del debat om siden ikrafttrædelsen.

Svaret fra Forbrugerombudsmanden fastslår, at enhver samtidig eksponering af AL Bank og Oddset er i strid med reglerne. Det vil sige, at det hverken er muligt at have de to logoer på samme træningstøj, bagvæg eller andet materiale – men heller ikke, at have det ene logo på træningstøj, hvis det er synligt samtidigt med en bagvæg eller andet materiale med det andet logo.

DBU-direktør Jakob Jensen understreger, at DBU tager svaret til efterretning, da DBU ikke ønsker at overtræde lovgivningen. Dog er DBU-direktøren ”forundret over, at lovgivningen skal ramme to etablerede virksomheder – heraf Danske Spil, der er 80% ejet af staten – og deres partnerskab med de danske fodboldlandshold”:

”Vi undrer os over, at lovgivningen er formuleret så bredt, at den skal ramme det tætte samarbejde, vi har både for de danske fodboldlandshold og for klubberne. Vi noterer os samtidigt, at flere politiske ordførere denne sommer har udtalt, at det ikke er intentionen i lovgivningen. DBU har haft AL Bank og Oddset/Danske Spil som partnere for både Herrelandsholdet og Kvindelandsholdet i flere år. Derfor kommer det bag på os, at dette pludselig skulle have så skadelig effekt, som Forbrugerombudsmandens svar lægger op til,” siger Jakob Jensen.