"Vi vil ikke acceptere, at børn og unge satser penge på sportskampe."

Det er det klare budskab fra DBU og Danske Spil, der danner fælles front for at beskytte mindreårige og unge fodboldtalenter mod spil.

Meldingen kommer kort før, at Danske Spil udruller kampagnen ’Sikkert Spil’. Et nyt Spil-id, som alle, der ønsker at Oddse eller spille Tips i butikker, skal bruge fra oktober i år. Og det gælder uanset alder og indskud.

”Spil er for voksne og ikke for børn. Vi har i mange år været optaget af at sikre, at ingen børn og unge spiller for eksempel Oddset eller andre væddemål i butikkerne. Men på trods af at vi sammen med forhandlerne har ydet en stor indsats, må vi desværre konstatere, at det ikke er lykkedes fuldt ud at forhindre mindreårige i at spille. Det tager vi nu konsekvensen af ved at stille krav om, at alle skal have et personligt Spil-id, hvis de vil spille hos os,” siger Niels Erik Folmann, direktør i Danske Licens Spil, som blandet andet udbyder Tips og Oddset.

I DBU er der fuld opbakning til det særlige Spil-id og kampagnen ’Sikkert Spil’. Derfor har DBU og Danske Spil også besluttet, at lade ’Sikkert Spil’ stå på træningstøjet, når Herrelandsholdet mandag den 31. august samles for at forberede sig til de spændende Nations League-kampe mod Belgien og England. Kampagnen vil også være synlig på stadion og andre kanaler og platforme.

”Det er et godt og ansvarligt tiltag at forhindre børn og unge i at spille. Vi er glade for, at Danske Spil går forrest og indfører Spil-id som del af ansvarligt spil. Derfor glæder vi os over, at vores landshold kan være med til at gøre kampagnen endnu mere kendt, så vi sammen bekæmper ludomani og andre skyggesider af betting samlet set,” siger Jakob Jensen, adm. direktør i DBU.

Ifølge en rundspørge, som Danske Spil har foretaget, er der de senere år sket en stigning i andelen af forhandlere, der spørger til kundernes alder, hvis de er i tvivl om, hvor gamle de er. Men der er fortsat for mange unge under 18 år, der køber spil, de ikke må.

Og at det er for let for børn og unge at spille, bekræftes af flere undersøgelser, heriblandt en fra VIVE (Det Nationale Forsknings- og Analysecenter For Velfærd). Den viser, at selvom man skal være 18 år for eksempelvis at oddse, så har 40 procent af de 12-17-årige prøvet at spille om penge og 28 procent af de 15-17-årige spiller pengespil flere gange om måneden. Og blandt unge med en risikabel spilleadfærd er væddemål og sportspil de mest populære.

Danske Spil vil i september på forskellig vis markedsføre ’Sikkert Spil’. Det vil ske gennem tv-annoncering, avisannoncer og materiale i de butikker, der forhandler Oddset og Tips. Og ved herrelandsholdets kommende samling i slutningen af august – forud for Nations League-kampene mod Belgien og England i september – vil ’Sikkert Spil’ også optræde på spillertøjet.


Fakta om ’Sikkert Spil’

’Sikkert Spil’ bliver indført oktober, hvor det bliver obligatorisk for alle, der vil oddse eller spille Tips i butikker, at have det personlige Spil-id.

Fra den 1. september kan man registrere sig og få det nye Spil-id, som vil kunne downloades fra Google Play og App Store som en app til mobilen og fås som et plastikkort.