Lektion 1

Tidsplan

Emne Varighed (min.)
Opsamling fra forrige uge 3
Tildeling af rosepartnere 2
Øvelse: Afleveringer 15
Småspil 10
Hjemmeopgave 3
Slutfløjt og afrunding 2


Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 1 var at øve "11 for Health"-opvarmningsøvelserne hver dag. Spørg eleverne ind til hvordan det er gået med at løse opgaven. Eksempler på spørgsmål:

  • Hvem har du lavet øvelserne med, og har du lært andre at lave øvelserne?
  • Hvornår er det et godt tidspunkt at varme op på?


Tildeling af rosepartnere

  • Del eleverne op i par, så de hver har en rosepartner.


Opvarmning

  • Opvarmningen består af de seks øvelser, som går igen i alle ugerne.
  • Du kan se videoer af alle opvarmningsøvelserne HER

Øvelse: Afleveringer


I denne øvelse skal eleverne lære at lave en indersideaflevering og derefter øve det. Inden øvelsen startes, er det vigtigt at vise eleverne hvordan man laver en god aflevering.

  • Tæerne på støttebenet skal pege i samme retning, som du vil sparke bolden.
  • Foden på sparkebenet skal drejes 90 grader, og herefter føres benet bagud og svinges kraftigt frem, så bolden rammes midt på, med indersiden af foden.
  • Den elev, der modtager bolden, skal gøre dette ved at dreje foden 90 grader, så bolden modtages med indersiden.


Når eleverne ved, hvordan man afleverer, skal de øve det i grupper

  • Opstil en bane på 10x10 meter. Der skal være 5-6 elever pr. bane, og de skal fordele sig ud på de fire kegler, så der står mindst én elev ved hver, og to elever ved den ene kegle, der fungerer som startkeglen.
  • Den forreste elev ved startkeglen har en bold, og afleverer denne til eleven ved den næste kegle.
  • Efter bolden er afleveret, løbes der hen bag den kegle, man har afleveret til.
  • Eleven, der modtager bolden, skal tage 1-2 berøringer for at få kontrol over bolden og derefter aflevere den videre, til eleven ved den næste kegle, og løbe om bag køen.
  • Dette gentages, så bolden og eleverne hele tiden bevæger sig rundt i firkanten.
  • Forklar eleverne, at afleveringer handler om at arbejde sammen, og at det er okay at tage sig tid til at modtage bolden, og lave en god aflevering til eleven ved den næste kegle.


Variationer

  • Lad eleverne anvende deres mindre gode fod til at aflevere bolden.
  • Kør den anden vej rundt.
  • Eleven skal røre bolden to gange og aflevere den videre på tredje berøring.

Øvelse: Småspil

  • Vis og forklar eleverne hvordan man kommunikerer på en fodboldbane. Man kan f.eks. give high-five, klap på skulderen eller et anerkendende nik. Man kan også sige ”hep”, ”nu” eller ”her” for at signalere til sine medspillere, at man er klar til at modtage eller aflevere bolden.
  • Eleverne skal spille tre mod tre eller fire mod fire på en bane, der er ca. 25x35 meter.
  • Rosepartnerne skal være på samme hold, og intensiteten skal være høj. 
  • Der må ikke være fast målmand på nogle af holdene.
  • For at score skal man have mindst fem afleveringer på holdet (evt. kan man spille med, at alle på holdet skal røre bolden, inden man må score).


Hjemmeopgave

  • Gå sammen med eksempelvis en søster/bror eller ven, og se hvor mange afleveringer I kan lave uden at miste kontrol over bolden.
  • Alternativt kan man spille bolden op ad en mur, hvis man er alene.