Lektion 2

Tidsplan

Emne Varighed
Opsamling fra forrige uge 4
Sundhedsbudskab og ugens klap 2
Opvarmning og aktiviteter 20
Diskussion 10
Opsummering af ugens sundhedsbudskab 3
Hjemmeopgave 2
Afrunding og afslutning 4

 

Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 2 var at lære dine søskende eller venner, hvordan man vasker hænderne korrekt. Spørg eleverne ind til hvordan det har været, eksempelvis via nedenstående spørgsmål:

  • Hvem lærte du at vaske hænder?
  • Huskede du at vaske hænder før du spiste og lavede mad og efter, du var på toilettet, hostede eller nyste?


Sundhedsbudskabet

  • Kroppen har brug for vand for at fungere optimalt, og vand er godt, da det slukker tørsten og dækker væskebehovet.
  • Vand indeholder mineraler som calcium, jod og magnesium, der er vigtige for kroppen.
  • Der er ingen kalorier i vand. Hvis du drikker ½ liter sodavand, svarer det til 25 sukkerknalder, og du skal spille fodbold i 30 min eller sms’e i 13 timer for at forbrænde det.
  • Udover vand er det en god idé at drikke ¼-½ liter skummetmælk og andre mælkeprodukter dagligt.


Ugens klap

  • I lektion 1 lærte vi at tæmme bolden på forskellige måder. I dag skal vi lære, hvorfor det er vigtigt at drikke vand.
  • Alle råber i kor: ”Vand vand, cool cool, slurk slurk”.


Opvarmning

  • Eleverne går sammen i par med én bold per par.
  • Den ene elev dribler forrest og har styringen ved at bestemme fart og retning). Den anden følger efter og gør det samme.
  • Efter cirka 30 sekunder bytter de roller.

Øvelse: Sodavand & vandpåfyldning


Inden øvelsen startes, skal eleverne forklares at det gælder om at undgå sodavand, da det er usundt og ikke slukker tørsten. Pga. aktivitetsniveauet i øvelsen bliver eleverne tørstige og er nødt til at få vand i vandpåfyldningsområderne.

  • Opstil en firkantet bane, og brug toppe til at lave små trekanter i hvert hjørne.
  • Eleverne er sammen i par, og holder hinanden i hånden, mens der leges fange.
  • Fangerne har veste på og repræsenterer ‘sodavand’, som de andre elever skal undgå.
  • Der er helle i trekanterne, som er ‘vandpåfyldningsområder’. Der må højst være ét par i hver trekant ad gangen, så hvis et par løber ind i en trekant, der er optaget, skal det andet par løbe ud.
  • Når et par bliver fanget, byttes der roller.


Variation

  • Trekanterne er ikke helle, i stedet er der tre-fem bolde med som parrene enten holder med hænder eller fødder. Hvis man har en bold, har man helle, men man må ikke holde på bolden hele tiden (sæt tid på).


Diskussion

Tal med eleverne omkring det at drikke vand, eksempelvis:

  • Hvorfor er det vigtigt at drikke vand?
    Svar: Bevarer væskebalancen, vigtigt for at kroppen skal fungere optimalt.
  • Er der næring i vand?
    Svar: Ingen kalorier, men mineraler som calcium, jod og magnesium.
  • Hvor meget vand skal man drikke i løbet af dagen?
    Svar: 1-1½ liter pr. dag, afhængig af ens vægt, hvor meget man sveder, det fysiske aktivitetsniveau samt hvor varmt det er.
  • Hvor meget sodavand/saft må man drikke i løbet af en uge?
    Svar: Max. en halv liter - som indeholder 25 sukkerknalder. Sodavand/saft består typisk af vand, sukker og tilsætningsstoffer.
  • Hvor meget mælk skal man drikke om dagen?
    Svar: ¼ -½ liter mælkeprodukter pr. dag, f.eks. skummetmælk.
  • Hvorfor skal man drikke mælk?
    Svar: Indeholder mange vitaminer og mineraler samt calcium, som er godt for knoglerne.


Opsummering af lektionens sundhedsbudskab

  • Vand er den bedste måde at slukke tørsten på.
  • Kroppen har brug for vand for at fungere optimalt.
  • Vand indeholder mineraler som jod, calcium og magnesium..
  • Ønsker du som underviser at læse mere om indtag af vand, sodavand og mælk, kan du gøre det i ’Informationsark uge 7', som tilgås HER.


Hjemmeopgave

  • Skriv ned, hvor meget og hvad du drikker hver dag i en hel uge (vand, mælk, sodavand, saftevand osv.).
  • Regn derefter ud, hvor mange sukkerknalder, det svarer til.