Lektion 2

Tidsplan

Emne Varighed
Opsamling fra forrige uge 4
Sundhedsbudskab og ugens klap 2
Opvarmning og aktivitet 20
Diskussion 10
Opsummering af ugens sundhedsbudskab 3
Hjemmeopgave 2
Afrunding og afslutning 4


Opsamling fra forrige uge

Opgaven fra forrige uges lektion 2 var at notere hvor meget og hvad du drikker i løbet af dagen. Spørg eleverne ind til hvordan det har været, eksempelvis via nedenstående spørgsmål:

  • Hvor meget drak du?
  • Hvad drak du mest af: Vand, mælk, juice, sodavand?
  • Hvor mange sukkerknalder svarede det du drak til?


Sundhedsbudskabet

  • Vær aktiv mindst 60 minutter om dagen.
  • Træn med høj intensitet minimum 3x30 minutter om ugen - det hjælper til at forebygge eksempelvis hjertekarsygdomme og sukkersyge.
  • Ved træning med høj intensitet vil det være svært at føre en samtale.
  • Pulsen er meget individuel, men den højeste puls, du kan nå, er ca. 200 slag/min (makspuls). Når du træner med en høj puls, skal den ligge over 170 slag/min. Hvis du går en tur, ligger den omkring 100 slag/min, og når du ligger ned eller hviler, vil den være mellem 50-75 slag/min.


Ugens klap

  • I lektion 1 lærte vi, hvordan man kan lave overlap. I dag skal vi lære, hvordan man kan få
    pulsen højt op.
  • Klap-klap, klap-klap-klap og råb: ”Kom i form”. Herefter løber I rundt i cirkel og giver hinanden high-fives.

Øvelse: Overlap firkant


I denne øvelse trænes overlapbevægelsen, mens eleverne bliver varmet op.

  • Opstil en kvadratisk bane på ca. 10x10 meter med en kegle i hvert hjørne.
  • Der skal være to elever ved mindst en af keglerne, og denne fungerer som startkeglen.
  • Den forreste elev ved startkeglen begynder at løbe rundt om firkanten. Den første kegle passeres, og eleven stopper idet den anden kegle nås.
  • Så snart eleven i løb passerer den første kegle, skal eleven her begynde at løbe rundt i samme retning, ligeledes indtil der er løbet to kegler fra udgangspunktet.
  • På denne måde vil der hele tiden være to elever i gang med at løbe på samme tid, da eleverne aktiverer hinanden når de løber forbi.
  • Når øvelsen har kørt i et par minutter, kan der tilføjes en fodbold.
  • Eleven der starter øvelsen, vil modtage en bold i et overlap ved den første kegle der passeres, som skal dribles med videre og afleveres ved den anden kegle.
  • Eleven ved anden kegle modtager bolden, og venter på at aflevere den til den næste elev, som kommer løbende forbi.


Øvelse: Grøftespil

  • Lav baner på ca. 30x50 meter med et mål i hver ende og en zone (grøft) i hver side.
  • Inddel eleverne i hold á fire-fem spillere.
  • Øvelsen er et klassisk småspil, men der kan ikke scores, før bolden har været ude i én af grøfterne, hvor der skal laves et overlap af en medspiller.
  • Til at starte med må der ikke være forsvarsspillere i grøfterne - senere kan man sætte én derud.
  • Stop gerne øvelsen undervejs, og få eleverne til at måle deres puls (læs mere om pulsmåling i ’Informationsark uge 5’, som tilgås HER).


Variation

  • Start evt. med at kaste bolden rundt, hvis eleverne har svært ved øvelsen.


Diskussion

Tal med eleverne om det at komme i form, eksempelvis:

  • Hvor mange minutter om dagen skal man være aktiv?
    Svar: Mindst 60 minutter.
  • Hvor mange gange om ugen skal man træne med høj puls?
    Svar: 3x30 minutter.
  • Hvorfor er det vigtigt at træne med høj puls?
    Svar: Det har mange helbredsmæssige gevinster på hjerte, kredsløb, muskel- og knoglestyrke, og balance.
  • Hvordan ved man, at man træner med høj puls?
    Svar: Det er svært at føre en samtale.
  • Fik du en høj puls under øvelserne i dag?


Opsummering af lektionens sundhedsbudskab

  • Vær aktiv mindst 60 minutter om dagen.
  • Træn med høj intensitet minimum 3x30 minutter om ugen.
  • Når man træner med høj intensitet, vil det være svært at føre en samtale.
  • Pulsen er meget individuel, men når du træner med en høj puls, skal den ligge over 170 slag/min.
  • Ønsker du som underviser at læse mere om anbefalinger for fysisk aktivitet samt måling af puls, kan du gøre det i ’Informationsark uge 5', som tilgås HER.


Hjemmeopgave

  • Mål din puls i løbet af dagen, f.eks. lige når du er vågnet, efter du er gået/cyklet i skole, når du sidder ned i skolen, når du er aktiv i frikvarteret, under fysisk fritidsaktivitet mv.