Fodbold skal hjælpe akademikere i job

Kan den lokale foreningsklub være en genvej til et akademikerjob? DBU København og syv idrætsforeninger i Gentofte Kommune samarbejder om at skabe job til ledige akademikere.


HIK er en af de klubber fra Gentofte kommune som har været med i Erhverv, Idræt og Ledelse. Foto: BLJ-foto.

For en nyuddannet akademiker kan det være svært at bringe sine kompetencer i spil overfor arbejdsmarkedet. Omvendt er der i mange fodboldklubber en lang række ressourcekrævende arbejdsopgaver, som det er vanskeligt at løfte i hverdagen. Ved at koble akademikere sammen med idrætsforeninger håber DBU København at skabe synergier ved at tage et samfundsansvar og hjælpe ledige nærmere et job.

Samarbejde med Gentofte Kommune

I tæt samarbejde med Jobcenter Gentofte, Kultur og Fritidsforvaltningen i Gentofte Kommune, konsulentvirksomheden, Würtz Extemp, samt de 3 A kasser (akademikernes, magistrenes, og CA) har DBU København bygget fundamentet for et forløb over 13 uger, hvor de unge akademikere gennemfører 2 ugers kursus i det personlige lederskab, 4 ugers praktik i en fodboldklub samt 7 ugers praktik i en lokal virksomhed. Konceptet hedder Erhverv, Ledelse og Idræt (ELI) og er et projektet, hvor små og mellemstore virksomheder, der er en del af fodboldklubbernes netværk, skal opleve, hvad akademikere kan bidrage med i en virksomhed. De unge akademikere skal samtidig få kendskab til en ny del af arbejdsmarkedet, som de ikke umiddelbart ellers ville søge ind på. Oveni i det udvides deres netværk, hvilket i dag er en vigtig del af det, at få et arbejde, fordi mange job i det private aldrig bliver annonceret.

For Frederikke Jensen, der har været i praktik i fodboldklubben, Aakanden GF har det været en god og lærerig oplevelse:

-Jeg har fået et selvtillidsboost gennem arbejdet i Aakanden GF, både i arbejdsøjemed, men også omkring mine personlige kompetencer. Jeg har fået åbnet og udvidet mit netværk, og opdaget nye kompetencer som jeg kan gøre brug af i mine jobsøgning, siger Frederikke Jensen, som har arbejdet med fondsansøgninger, sponsorstrategi og digital formidling på klubbens hjemmeside.

Attraktive akademikere

Som en del af ELI får akademikerne tilknyttet en mentor som afholder løbende udviklingssamtaler med akademikerne for at øge selvtillid, selvværd og selvindsigt hos den enkelte. Men udover at gøre en forskel for individet, og skabe jobmuligheder, er ELI til gensidig gavn for alle involverede parter. Akademikerne får erfaring med arbejdsmarkedet og et styrket netværk. De små og mellemstore virksomheder får erfaring med at have en akademiker ansat og for idrætsforeningen er det en mulighed for at få løst nogle konkrete arbejdsopgaver:

-Akademiske kompetencer kan give helt nye muligheder for klubberne, da de kan få vurderet og analyseret forretningsgange og få hjælp til omfangsrige projekter som den frivillige leder mangler tid til i dagligdagen. Derudover er vi med til at løse et samfundsmæssigt problem og vise at en forening er et samlingssted, hvor folk netværker og jobmuligheder kan opstå, siger DBU Københavns administrationschef, Jan Kristensen.

En af de fodboldklubber som har deltaget i ELI er HIK, hvor formand, Lone Falsig, har været godt tilfreds med tilknytningen af en akademiker:

-I HIK havde vi en ambition om at samle alle dokumenter og sager i en Cloud-løsning. Den opgave er blevet udført med hjælp fra en meget IT-kyndig akademiker, som har opbygget et arkivsystem til håndtering af vores dokumenter og filer.

Akademikerne er i øjeblikket i gang med deres virksomhedspraktik. Her har klubbernes netværk været en afgørende faktor i jagten på praktik pladser fortæller Jobcenterchef i Gentofte Kommune, Hanne E. Jørgensen:

-Vi har set nogle spændende perspektiver i at indgå i dette samarbejde. Ved at kombinere de nyuddannedes kompetencer med muligheden for at opbygge netværk gennem foreningslivet får de ledige en rigtig god mulighed for at komme i kontakt med personer, der er i berøring med alle dele af erhvervslivet. Dermed øges også mulighederne for at finde relevante praktikpladser, hvor den enkeltes kompetencer kan komme i spil. Det giver et godt afsæt for at komme videre i job.

Log ind