MENU

Min træner er en turbosnegl

Pædagog, lærer eller forælder. Bjørn, turbosnegl eller skildpadde. Der har været mange forskellige trænertyper til at lære de 27.000 børn på fodboldskole denne sommer nye tricks med bold og vittigheder. Vi har spurgt et udvalg af børn, hvilket dyr de vil beskrive deres træner med. Se deres søde og kreative svar i videoen.

Spørger vi fodboldskolelederen på én af årets helt store fodboldskoler, hvordan trænertyperne ser ud, er det en lidt anden beskrivelse. På DBU’s Fodboldskole i Hvidovre møder vi ni trænere, som fodboldskolelederen inddeler i tre typer.

”Der er stor forskel på vores trænere. De trænere, som er forældretrænere til dagligt, har typisk fokus på udvikling, hvor pædagogen har fokus på leg og lærerens fokus er fællesskab og didaktik,” siger Martin Ladegaard-Mortensen, fodboldskoleleder, DBU’s Fodboldskole i Hvidovre.

Forældretræneren
Henrik Nielsen på 42 år har en datter på fodboldskolen og nyder de samtaler, som opstår rundt om spisebordet om aftenen på grund af den fælles interesse.

”Jeg ser hende ud af øjenkrogen på den anden bane, men ved reelt ikke, hvad hun går og laver, så det er sjovt at høre vores fælles oplevelser på skolen fra hendes perspektiv.”

Forældretræneren har et godt råd til andre trænere: Vær forberedt.

”Jo mere forberedt du er på dagens program og sociale aspekter, jo nemmere er det at korrigere og håndtere pludseligt opståede situationer.”

Faren og træneren har ansvar for U13-holdet på fodboldskolen, træner til dagligt U15-piger i klubben og har DBU’s B1-trænerlicens.

Pædagogen
Fodboldskoletræner Emil Storm på 31 år er fortaler for den pædagogiske tilgang overfor børnene.

”Deres træner i klubben skal nok sige til, hvis de gør noget forkert. Her er de på sommerferie og skal have det sjovt.”

Otte af fodboldskolens trænere har en DBU-træneruddannelse eller -kursus. Den sidste er træneruddannet under DIF.

Skolelæreren
Victoria Jacobsen – på fodboldskolen kaldet Vic – starter med en streng attitude for derefter at bløde op. Det er en tilgang, som plejer at give ro.

”Et par af spillerne i år er gengangere fra sidste år, så de første dage, hvor jeg ville lægge tonen an, blev de ved med at sige, at ”så slem er hun slet ikke”. Men det er vigtigt, at der er ro, når jeg taler – så får vi alle den bedste uge.”

Til navnerunden første dag, præsenterede én af spillerne på holdet sig som Bob, selvom hans rigtige navn er Oscar. Det smittede og flere af drengene på holdet går nu under navne som Karl den Syvende, Ronaldo og Dorthe.

”Det er vigtigt, at børnene føler, at de er en gruppeenhed, og det kan andre navne end deres normale være et redskab til,” forklarer ’Vic’, som læser til lærer, når hun ikke er en inspiration for børnene på fodboldskolen.

Evaluering udvikler
Evalueringen og fokus på udvikling af trænerens kompetencer og som individ rekrutterer også unge trænere til klubben.

”Vi har en assistent på 16 år, som er med for første gang. Han har allerede meddelt, at han ønsker at være træner i klubben efter fodboldskolen,” fortæller fodboldskolelederen og forsætter: ”Det er vores ansvar at udvikle trænerne.”

På fodboldskolen i Hvidovre er der en daglig evaluering efter dagens program med børnene er overstået, og det er der en helt særlig grund til.

”Vi aftaler fra starten, at det er bolden og ikke manden, som vi går efter. Vi vil alle sammen gerne udvikle os (red. både trænere og ledere), så det går begge veje,” supplerer Dennis Eliasen, trænerleder på DBU’s Fodboldskole i Hvidovre.

 Fakta om DBU’s Fodboldskole i Hvidovre
-    Yngste trænerassistent for en assistent er 14 år
-    Ældste træner er 45 år
-    144 deltagere – cirka 20 procent piger
-    60 spiller i klubben
-    10 klubber er repræsenteret med spillere
-    Uge 32
-    Venteliste med deltagere

Læs også:

Træner: Får netværk på fodboldskole

Bliv træner på fodboldskole

Sjællændere vilde med fodboldskoler

Fakta om fodboldskoler 2015

Spørgsmål og svar om fodboldskoler

Fra ghettoen til græsset

Årets mindste fodboldskole

Fandt kærligheden på fodboldskole


Log ind