Fodboldskolen giver et vigtigt netværk

Resultater skiftes ud med et socialt fokus, når én af Vejle Boldklubs dygtige ungdomstrænere vælger at bruge seks uger af sin sommerferie som fodboldskoletræner. Erfaringen som fodboldskoletræner tager ungdomstræneren med sig tilbage i klubben og i rygsækken.

Vi møder Mathias Raman i Frederiksberg Boldklub ved København, hvor U13 og U15-holdet i Vejle Boldklub for en stund er skiftet ud med 16 fodboldglade 10-årige på én af sommerferiens fodboldskoler.

Udover, at der er en tydelig forskel på at være træner i klubben og træner på fodboldskole er der en helt bestemt grund til, at den dedikerede træner vælger at bruge hele seks uger af sin sommerferie på fodboldskoler rundt i landet. Og det er ikke pengene, som trækker.

”Den største forskel på klubben og fodboldskolen er, at fodboldskolen ikke er resultatorienteret, og at mentaliteten derfor både er bredde og elite. Jeg får udfordret mit synspunkt, og det håber jeg også, at de andre gør.

Trænerhæftet er fint, men det er ikke trænerhæftet, som giver mig guld. Det er samtalerne med de andre trænere. Og så håber jeg da, at de unge lytterlidt til mine gammelmandsråd,” fortæller den 23-årige træner med et smil på læben.

Trænerne på DBU’s Fodboldskole får forud for ugens lærdom udleveret et trænerhæfte med et tema og udførlige beskrivelser af både tekniske og sociale træningsøvelser for hele ugen.

Savnede trænerrollen

Mathias Raman kan skrive flere år på CV’et som træner, men fungerede for første og sidste gang som trænerleder i 2014. Trænerlederen er ikke selv tilknyttet et bestemt hold, men har til opgave at hjælpe, inspirerer og guide trænerne i løbet af fodboldskolens fem dage.

”Jeg gik rundt mellem trænerne og guidede dem. Det var sjovt, men jeg savnede at være derude sammen med børnene og være træner for en bestemt gruppe,” fortæller Vejle-træneren, som i år er tilbage i trænerrollen.

Vi møder den inspirerende fodboldskoletræner på sin fjerde skole denne sommer. Med et gennemsnit på 16 deltagere per hold har Mathias Raman haft 64 spillere i 2015, og han garanterer, at han stadig kan navnet på samtlige af de glade fodboldskolebørn.

Høje ambitioner

Der er høje forventninger hos den unge træner, som stræber efter, at han en dag kan leve af sin trænergerning, og her er fodboldskolerne et vigtigt skridt.

”Jeg bliver udfordret på en anden måde, end jeg gør i klubben, får nogle sociale kompetencer og et unikt netværk i hele landet, som forhåbentlig kan hjælpe mig senere hen,” fortæller Mathias Raman.

Allerede som 17-årig var den nu erfarne ungdomstræner på sin første fodboldskole som trænerassistent.

”Jeg var rasende over, at jeg ikke måtte være træner fordi jeg ikke var fyldt 18 år. Jeg havde jo allerede relevant trænererfaring fra klubben,” fortæller fodboldskoletræneren med et smil i øjenkrogen.

Mathias Raman sikrede sig sit første trænerjob i klubben som 16-årig, da en knæskade satte en stopper for karrieren på banen.  

Tre gode råd fra Mathias Raman til andre fodboldskoletrænere:
1.    Træk på alt den erfaring du kan fra andre
2.    Du skal turde tro på dine egne evner
3.    Hold fast i en øvelse og tilpas niveauet, hvis ikke den virker i første omgang

Læs også:
Fandt kærligheden på fodboldskole
Leg og glæde udvikler talent
Årets mindste fodboldskole
Flere teenagere spiller fodbold
Sådan forbedrer du dit hold

Log ind